Författararkiv: Karin

Galleri Fredag: Magi

Erica föreslår Magi som tema för denna veckas fredagsgalleri. Det var ett ovanligt klurigt tema tycker jag och verkligen svårfångat på bild. Magiska företeelser är lite svårfotograferade… Men, man tager vad man haver, nämligen följande berättelse från Afrikas djupaste djungler. En … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | Etiketter , | 16 kommentarer

Jag tar det i alla fall på största allvar

Hur har det gått med det där viktkontrollprogrammet undrar ni förstås. Hålls målvikten? Jag kan försäkra att jag tar det på yttersta allvar. Ser mycket seriöst på problemet. Vidtar konstruktiva åtgärder som ska leda till en varaktig förbättring på sikt. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , | 20 kommentarer

Oj, dog jag?

Jag tvekade innan jag installerade besöksräknare för bloggen, eftersom jag tänkte att det finns en risk att man blir för fixerad vid statistiken. Det visade sig snart att det inte var så spännande. Antalet besökare är rätt konstant. Färre besökare … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter | 18 kommentarer

Våren på väg

Nu har flyttfåglarna vänt näbbarna norrut. Den svarta storken Priidu har redan flugit från Centralafrikanska republiken, genom Södra Sudan och är nu i södra Sudan (svårt med två länder som heter så lika). Storkkollegan Pirsu lämnade Kamerun den första mars och har redan hunnit en … Fortsätt läsa

Publicerat i fiskgjusarna | Etiketter , | 11 kommentarer

Jag träffar gulliga killar – redaktörn oroad

Kom hem från gymmet i dag och utbrast att jag sett ett par urgulliga killar. ”Uhum”,  sade redaktörn lite avvaktande ”i vilken ålder då, på ett ungefär?” Lite svårbedömt, kanske kring 40, förklarade jag. Kanske lite mer, men verkligen urgulliga. … Fortsätt läsa

Publicerat i Träning | 8 kommentarer

Upphittat

Det började med den här katten som ser ut att hoppa från ner på Slussplan, fast den sitter egentligen fast på en tunn lina. När jag såg den drog jag förstås upp kameran ur väskan och tog några bilder och … Fortsätt läsa

Publicerat i fåglar, Livet, otur, Tur | 30 kommentarer

Galleri Fredag: Fredagskänsla

Fredagskänsla är det passande tema som Erika i Piteå föreslår för Galleri Fredag i dag. Tulpaner, tänker jag då. Om man inte hinner fixa något annat för att få lite fredagskänsla kan man i alla fall köpa några tulpaner. De … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | 27 kommentarer

Då är jag ett väldigt gammalt barn

Jag tittade in i en skola häromdagen och förstagluttarna hade ritat och skrivit på temat: Att vara barn om hundra år. Utfallet var ganska varierat kan man säga, från rena dystopierna, till teknikoptimism. Och så ett logiskt (eller kanske filosofiskt) … Fortsätt läsa

Publicerat i Att rita, Att tolka | Etiketter | 15 kommentarer

En omöjlig och obehaglig film. Fast bra.

Skulle det gå att göra en film om sexköpande män i Afrika? Om feta, europeiska medelålders män, som köper sex av unga afrikanska flickor. Om män som är fulla av fördomar och som förnedrar kvinnorna på olika sätt. Som tar … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att tolka, film | Etiketter , | 11 kommentarer

Ett år kvar att leva – eller trettio…

När Anthony Burgess arbetade som lärare i Malaysia kollapsade han under en lektion och flögs hem till England. Läkarna konstaterade att han hade en hjärntumör och ett år kvar att leva. Han beslöt att försöka ordna en inkomst åt sin … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, Böcker | Etiketter , | 8 kommentarer