Författararkiv: Karin

Slarviga älvor, men charmiga

På väg från Åland till stan hann jag med några bonussommardagar i farfars stuga. Sommarvärme på dagarna och kalla nätter. Det är då älvorna är som mest aktiva, i den där skarven mellan kallt och varmt. Först slänger de av … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter | 8 kommentarer

Segelmakarens fingerborg

När jag sytt i motspänstiga material (tänk kraftigt fåtöljöverdrag) har jag ibland undrat vad proffsen använder för fingerborg. När man syr presenningar, till exempel, eller segel? Idag sker sådant med kraftiga maskiner, men det har det väl inte alltid gjort. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, historia, Livet | Etiketter | 19 kommentarer

Önskelista för turist

Vad vill du uppleva som turist? frågade Pettas-Karin i lördags. Tål att tänka på. Och det har jag ju gjort en hel del, som reseledare i ungdomen och som rätt flitig resenär sedan dess. Om jag skulle försöka sammanfatta funderingarna … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Debatt, Lördagstema | Etiketter , , , | 10 kommentarer

Lördagstema: vad vill du uppleva som turist?

Äntligen lördagstema! ”Vad vill du uppleva som turist?” undrar Karin på Pettas och det är ju ett favoritämne för en gammal reseledare. Dessutom råkade just denna lördag sammanfalla med ett besök, i verkliga verkligheten, just på Pettas. Kan inte bli … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Lördagstema | Etiketter | 8 kommentarer

Kärlek och revolution

Det var lugnt på stan i går. Jag promenerade hela vägen från Slussen till Odenplan i ett sommarvarmt Stockholm, med trafik som en tidig söndagsmorgon i semestertider. Men kamerorna stod som spön i backen på oväntade ställen. En journalist från … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att resa, Böcker, historia | Etiketter , , , | 19 kommentarer

”Kryp uppför trappan! Du får en rullstol när du kommer upp”

Så var det skolstart med allt vad det innebär, på gott och ont. För dem som har svårt att läsa är det mest ont. Kunskaperna om dyslexi har blivit bättre på de senaste tjugo-trettio åren. Nya tekniska hjälpmedel, som talsyntes, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Debatt, Livet, Ord | Etiketter , , | 20 kommentarer

Landscaping, hur översätter man det? Landskapande? Landskapsskapande?

Jag har – som avslutande sommarprojekt – försökt omvandla landskapet lite grann. Som alltid glömmer jag att ta bilder ”före”, så ni får helt enkelt tro mig att detta landskap är nytt och skapat ur tomma intet. Eller kanske inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 13 kommentarer

Sjön säger…

Jag säger: ”Men nu pratar ni väl persilja allihop. Vi kommer ju tillbaka! Vi kommer att plocka äpplena, äta hallonen, beundra klematisen och kanske, kanske ta något dopp i sjön. Persiljan klipper vi ner och stoppar i frysen. Seså, häng … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka, Livet | Etiketter , , , | 6 kommentarer

Gult är fult…

Nejdå, gult är inte fult, det är helt OK i rätt sammanhang, men inte på Stockholms slott. Debatten verkar aldrig ta slut, men nu ska det i alla fall provmålas i en ”gulrosa” ton. Jag tror (hoppas) att det är … Fortsätt läsa

Publicerat i färg, historia | Etiketter , | 9 kommentarer

Etymologi eller fantasi

Harambee betyder dra tillsammans, samtidigt, ”pull together”, har jag alltid trott mig veta. Men när jag fick en fråga om det är swahili, kikuyu eller något annat språk blir jag lite tveksam. Jag fick mig till livs olika förklaringar till … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att tolka, Ord | Etiketter , , , | 10 kommentarer