Jag missade ju 4 maj igår, internationella Star Wars-dagen. Det är lite outrett hur man kom på att den fjärde maj skulle vara Star Wars-dagen. Det finns olika förklaringar, men egentligen tycker jag inte att det behövs någon förklaring alls: fjärde maj – May the fourth. ”May the force be with you.” Vilket är en återkommande replik i alla Star Wars-filmerna. Om man läspar lite låter det ju precis likadant.
Men jag tycker ändå att en av förklaringarna är lite kul. När George Lucas, som skapade Star Wars, intervjuades i tysk TV kunde han naturligtvis inte låta bli att säga:
”May the force be with you”
Det översattes till tyska med ”Am 4 Mai sind wir bei Ihnen”, vilket betyder ungefär att den fjärde maj kommer vi att vara med er.
Men om jag nu missade den fjärde maj måste jag väl ändå uppmärksamma Cinco de Mayo, den femte maj, som man skulle kunna tro är Mexikos självständighetsdag. Dagen firas gärna av Mexikaner i förskingringen och är officiell helgdag i delstaten Puebla.
Vad som hände var i mycket brant sammanfattning att Mexiko fick ont om pengar på 1860-talet och slutade betala räntor på lån från Europa. Då vädrade Frankrike morgonluft och bestämde sig för att ockupera Mexiko. Det gick ganska bra, tills man kom till Puebla. I ett berömt slag den 5 maj 1862 kämpade en fåtalig, illa utrustad mexikansk arme under ledning av general Ignacio Zaragoza mot en mycket större och bättre beväpnad fransk arme – och vann!
Det var såpass anmärkningsvärt att det blivit en anledning att fira än idag. Fransmännen fortsatte dock sitt kolonialkrig och inte slängdes ur landet förrän fem år senare.
Så: May the force be with you och heja Ingacio Zaragoza för en bra kamp.
Här är han på en barnboks-affisch från Mexiko. För en krigshjälte kan man kanske tycka att hela upplägget är lite udda. Men han var också upplysnings-ivrare och kämpade för att stat och kyrka skulle hållas åtskilda till skillnad från de konservativa krafter som ville ha starka band mellan kyrka och stat.
Borgen i Puebla skymtar på bilden. Kanske är det fransmän som stryker med i sluttningen nedanför. Men vem den där figuren till vänster är – med solstrålar omkring – har jag inte lyckats lista ut.











I många andra länder, där det inte är helgdag, är det vanligt med uppmaningar till strejk på första maj. Kanske var det ett av skälen för Gustav Möller att driva på lagstiftningen om första maj som helgdag. Om alla får ledigt kan man undvika konfrontationer, konflikter och vilda strejker på första maj och koncentrera sig på agitation i stället.






Jag skulle ju inte ens sjösätta den, bara flytta på den lite när jag skulle klippa gräs och eftersom den är tung tog jag till lekstugearsenalen (utom vinschen, då) men jag insåg inte att den skulle sticka iväg på egen hand när det började luta.

år framfusiga husmus har gnagt sig in i ett av de garanterat mussäkra skåpen och kalasat på allt hon hittat. Särskilt förtjust verkar hon vara i kardemumma. Hon har givit sig på en oöppnad påse med mald kardemumma och när innehållet var uppätet knaprade hon vidare på själva påsen. Suck! Skåpet som hon gnagt sig in i måste tömmas och knäskuras. Numera kan man bara förvara sådant som finns i glas eller plåtburkar där. Plast gnager hon lätt igenom. Nu har jag laddat musfällan med – gissa vad? Just det, kardemummabulle. En liten bit, för jag åt upp det mesta själv och jag förstår musen. Det är gott.


Stockholm Water Front har haft fler turer än jag mindes. Först ritade Gert Wingårdh ett förslag till kongresscenter på den tomt där Klara postterminal tidigare låg. Det var kring år 2000; byggnaden höll sig någorlunda i nivå med kringliggande hus och skulle ha passat bra till Stadshuset med sitt tegel.

