Eftersom jag har ett förflutet i turistbranschen är jag kanske lite överkänslig mot dålig service.

Om snön tog slut i Kitzbühel gällde det att hitta på något annat, till exempel operettutflykter till Salzburg.
Fast, påminner jag mig själv, jag var ju verksam i en annan tid, innan resandet börjat ta fart, innan reseindustrin hade blivit den massproduktion det är idag. Då lärde man sig som färdledare namnet på alla ”sina” resenärer och såg till att de som behövde lite extra vägledning fick det.
Då lade man upp vistelsen på en ort som en komposition: Bra mottagande på flygplatsen, gott om tid första dagen för praktisk information och orientering i närområdet, stadsrundtur eller motsvarande. Koll att hotellen fungerar som de ska. Daglig när- och samvaro vid måltiderna, för dem som ville det. Några höjdpunktsinslag under veckan, utflykter, konserter, båttur… om möjligt anpassat efter gruppens intressen.
Och så avslutningen, som våra utbildare alltid tjatade om. TÄNK PÅ AVSLUTNINGEN! Spar något bra till hemresetransfern. Berätta inte allt vid ankomsten. Då är det ingen som är mottaglig. Ha några intressanta berättelser i beredskap till avresedagen. Och anteckna några bra minnen och episoder under veckan, som ni sedan kan påminna om när ni summerar veckan för gruppen. I dag vet väl inte resenärerna ens om att de är en grupp.
Men en sanning står sig: Hela intrycket av resan påverkas av den sista dagens upplevelser. Det är alla minnesforskare överens om. Den sista delen av en upplevelse står för oproportionerligt stor andel av minnet av totalupplevelsen, negativt eller positivt.
Detta kom jag att tänka på när jag åkte hem från Gotland i går. Man måste sortera intrycken och inte låta den stressade personalen på färjan förta intrycket av en fin vistelse på ön.
Det är till exempel ingen bra idé att börja dammsuga kring fötterna på passagerarna (med ovanligt högljudda dammsugare) en halvtimme innan båten anlänt till Nynäshamn. Man lämnar båten med budskapet: Nu vill vi bli av med er så fort som möjligt!
Men därmed har jag alltså inte sagt att jag tycker att personalen på Gotlandsfärjorna borde lära sig vad alla passagerare heter, bara att de kanske skulle behärska sig en liten stund med dammsugandet.































