Säg inget till redaktör’n, men nu har jag gått och köpt lite hus igen. Han tycker att vi har så att det räcker, men när man får chansen att bli delägare i landets bästa Folkets Hus måste man bara slå till.
Söråkers Folkets Hus, ett par mil från Sundsvall, är sedan länge välkänt bland Folkets Hus-folk och inte bara där utan berömt i olika delar av världen för sina kulturprogram.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det är så bra! Det är ett öppet hus, alla dagar i veckan, det är mötesplats, galleri, hobbyverkstad, café, restaurang, biograf och mycket mer.
Det är också ett välbesökt bibliotek, som har öppet till nio på kvällarna utom på fredagarna, för då är det öppet till midnatt.
Det var det första Folket Hus som satsade på direktsänd opera från Metropolitan i New York och nu är det fullbokat på alla föreställningar, långt i förväg. Det är ett hus som sköts i stor utsträckning av självständiga ungdomsgrupper i åldrarna 13-19 år, biogruppen, inspelningsgruppen, cafégruppen och så vidare.
Jag kommer just därifrån efter ett par dagars konferensande och kan intyga att det är fullt med folk hela tiden, många ungdomar, barngrupper och barnfamiljer. 

När man kommer in möts man av röda mattan direkt och sedan öppnar sig bibliotek, café, restaurang och bio.
Överallt finns små trevliga sittgrupper, vackra möbler, ofta skänkta, alla välvårdade och ovandaliserade. I kärleksvrån finns röda nedsuttna soffor och fåtöljer; på väggarna hänger bilder av kärlekspar och bebisar.
Omsorgen märks in i minsta detalj. På både herr- och damtoalett finns fina skötbord för blöjbyte, med mjukisdjur, servetter och annat praktiskt som vittnar om att de som gjort i ordning det vet vad som behövs.
Christina Thonman heter föreståndaren och hon har jobbat med detta hus i många år. Jag mötte henne första gången på åttiotalet och hon är lika kreativ, påhittig och engagerad nu som då. Det kommer ibland studiebesök från andra håll i landet med delegationer som vill lära sig hennes metoder för en framgångsrik folkets-hus-verksamhet. De suckar lite och säger att det är ju lättare för henne som bor på en liten ort där det fortfarande finns kvar ungdomar och barnfamiljer.
Jag skulle nog vilja vända på det och påstå att det till stor del kan vara tack vare detta fantastiska hus som det fortfarande bor så många ungdomar och barnfamiljer i Söråker!
När man köpt andelar i huset skrivs man in för hand i den fina liggaren som hängt med från starten 1901. Man har fortfarande samma stadgar som då och därför kostar en andel tio kronor.
Det vackra andelsbeviset är från trettiotalet, då man tryckte upp en jätteupplaga på Timrå tryckeri, ett tryckeri som inte längre finns. Men i Söråkers Folkets Hus, finns andelsbevis från tryckeriet så att det räcker en generation framåt, åtminstone.

















