Författararkiv: Karin

Livet efter 70

När det gått 70 år efter författares, konstnärs eller kompositörs död är deras verk fria att använda. Så tidigare i år tog Mercedes Benz några rader ur Karin Boyes dikt I rörelse och använde i sin TV-reklam. Medan en bil susar … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , , , | 20 kommentarer

Vad gör dom egentligen hela dagarna, dom där änglarna?

Redaktörn och jag gav oss på Dagens Nyheters ganska svåra fredagskorsord. Ingen av oss är särskilt bra på angelologi, men på ”ärkeängel” gissade jag rätt på Mikael. Och så undrade vi förstås över prefixet ”ärke-”. Ärkeängel, ärkebiskop, ärkeskurk och ärkefiende. ”Ärke” verkar vara kyrkligt eller … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , | 23 kommentarer

Rätt, stort och fritt!

Nu har jag varit på en riktig nostalgitripp till min ungdoms Uppsala. Jodå, visst har jag varit där många gånger sedan studenttiden, men det var ändå lite kul att promenera omkring och minnas. Den här devisen, till exempel, som har orsakat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att tolka, historia | Etiketter , , , | 25 kommentarer

Inom fysikens lagar…

Redaktörn och jag diskuterar bilköp. Det är mycket som ska stämma och vi har lite olika preferenser. Höj- och sänkbart förarsäte är vi överens om. Automatväxel får jag argumentera lite extra för. Farthållare gillar redaktörn, medan jag hellre vill bestämma … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , | 27 kommentarer

Nyttigheterna

När vi var barn brukade min pappa säga: ”Är vitaminer barn, medan det är nyttigt!”. Det grundlade nog en viss skepsis hos mig, är jag rädd. Sedan dess har jag sett råden om vad som är nyttigt avlösa varandra. Nyttigt … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , | 38 kommentarer

November…

November är mycket lång och grå… Så börjar Johans jul, av Eva von Zweigbergk med illustrationer av Birger Lundquist. Och hittills verkar det ju stämma. Men vi får väl se. Det lär vara snö på väg norrifrån. Bilden har jag lånat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Livet | Etiketter , , | 14 kommentarer

Det började ju så bra

När jag köpte biljett till Arlandabanan för ett par veckor sedan bad jag att få en biljett med reducerat pris. ”Varför det?” undrade den trevliga försäljaren och jag upplyste honom om att de har biljetter med pensionärsrabatt. ”Jo, det har vi … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , | 9 kommentarer

Skuggor

Skuggor föreslår Spanaren som lördagstema denna första novemberlördag. Skuggor… tänker jag. I São Paulo med sitt varma klimat väljer man ofta gata efter dess skuggeffekt. De populära platserna i parkerna är de skuggigaste. Det starka solljuset finns där hela tiden och skapar … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Lördagstema | 21 kommentarer

Vilken fin trottoar du har…

Det finns många sätt att uttrycka sig. Fastighetsägarna i São Paulo gör det bland annat genom utformningen av trottoaren utanför huset. Staden sköter anläggning och underhåll av gator. Fastighetsägarna sköter trottoaren. När en fastighet byter ägare märks det ofta på trottoaren. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 15 kommentarer

Ett, två, tre…

”Un, dos, tres, Dilma otra vez!” Ett, två, tre, Dilma en gång till, skanderade man på valvakan i TV i går. Dilma Rouseff var den ena presidentkandidaten i gårdagens val i Brasilien. Den andra var Aécio Neves. Här i São … Fortsätt läsa

Publicerat i Att översätta, Att resa, Debatt | Etiketter , , , | 11 kommentarer