
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Förr i tiden
Det finns många slags förr i tiden. Som när någon som lär sig svenska inte riktigt fått grepp om skillnaden på ”förut” och ”förr i tiden”. Då kan det bli: ”Förr i tiden, i torsdags.” Eller när man försöker sortera … Fortsätt läsa
Jag köpte tulpaner – ni kan aldrig gissa vad som hände sedan!
Nä, jag skojar bara. Jag antar att alla som har ett Facebookkonto är lika trötta som jag på ”klickbeten”, eller clickbaites. Alltså sådana där rubriker som ska få oss att klicka på en rubrik som låter spännande, bara för att upptäcka … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Debatt
Etiketter click-baits, clickbaites, klickbeten, Rätt ögonblick, tulpaner
9 kommentarer
Surr
Jag slår vad om att de allra flesta från ungefär femtio-årsåldern och uppåt tänker på kaffe när de hör ordet surrogat. Under andra världskriget och åren efter det var det inte bara ont om kaffe i Sverige. Bensin och drivmedel … Fortsätt läsa
Publicerat i historia, Lördagstema
Etiketter beredskap, kristid, ransonering, surrogat
35 kommentarer
”Off you go!”
Här blir det lite mer om fotografen Jimmy Nelson, vars historia är fascinerande och tänkvärd. Hans pappa var geolog och arbetade för oljebolag i olika delar av världen. När Jimmy var sju år var han redan vittberest och hade inget emot … Fortsätt läsa
I bästa tänkbara ljus
Jag skulle ju berätta om Jimmy Nelsons utställning på Fotografiska i Stockholm. Men för att kunna göra det skrev jag först om Edward Curtis. Nelsons fotografier bygger på samma idé som Curtis: att dokumentera kulturer och folkgrupper som makats ut i marginalen. Båda vill skildra … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Att tolka, Böcker, konst
Etiketter Before they pass away, Fotografiska, Jimmy Nelson
18 kommentarer
Dråpligt
Nu har vi fått nya lördagsteman av Pettas-Karin. Den här veckan är det Dråpligt kort och gott. Och då har jag ett helt författarskap att ösa ur. Författaren Johan-Olov Johansson är en välkänd person i mina hemtrakter i södra Dalarna. … Fortsätt läsa
Publicerat i Böcker, historia, Lördagstema
22 kommentarer
Fotografer, fotografier och tidsandan
Jag hade tänkt skriva om fotografen Jimmy Nelson och hans fina fotografier som man kan se några av på Fotografiska museet i Stockholm. Men först måste jag berätta om Edward S. Curtis, som påverkat Nelson en hel del, enligt Nelson själv. … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Böcker
Etiketter Edward S. Curtis, foto, Jimmy Nelson, The North American Indian
16 kommentarer
Lycka
Spanarens sista lördagstema för november är Lycka. Vilken tur att jag just varit på Jimmy Nelsons presentation av den nya utställningen på Fotografiska museet i Stockholm. Han skildrar och problematiserar ämnet lycka på ett intressant sätt. Folkgruppen chuktchi, norr om … Fortsätt läsa
Fina femtiotalsfoton
I lördags var det Johan-Olovsällskapets höstträff i Horndal, med bildvisning från grannorten Morshyttan. Och som alltid förvånas men över hur snabbt samhället förändras. Det var en ort med bemannad järnvägsstation – fem anställda – fin järnvägspark, handelsbod, mekanisk verkstad och senare bilverkstad och … Fortsätt läsa
Publicerat i historia
Etiketter Iskarlar, Isstack, Johan-Olov-sällskapet, Morshyttan, Per Arne Åberg
20 kommentarer
Det allra svåraste
Det var inget lätt lördagstema detta som Spanaren givit oss Det allra svåraste. Dessutom har jag varit på vift utan dator, så här kommer lördagsinlägget en dag försenat. De flesta jag känner har, liksom jag själv, haft det någorlunda tryggt hela … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Lördagstema
Etiketter Chimamanda Ngozi Adichie, En halv gul sol
19 kommentarer
