
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Mr Turner skulle nog bli förtörnad…
Här är ett självporträtt av Joseph Mallord William Turner från 1800. Han var en känd konstnär i England på sin tid och numera i hela världen, Han var impressionist utan att han visste det. Impressionismen ”föddes” ju som bekant först 1872 med … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, historia, konst
Etiketter John Ruskin, Mike Leigh, timothy Spall, William Turner
20 kommentarer
Romantik? I tider som dessa…
Först tänker jag att det känns väldigt avlägset att skriva om lördagstemat ”Romantik” i tider som dessa. Men sedan tänker jag att det är precis det jag ska göra. För vilka rättar jag mig efter annars? Och hur ska man någonsin … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, Livet, Lördagstema
Etiketter Min melodi, romance, Simona Arnstedt
47 kommentarer
Julslutet och dess fortsättning
Det våndas i etikettspalter, på Facebook och annorstädes över helgernas hälsningsfraser. Jag ska väl inte vara sämre jag. Får man säga ”Gott slut”? undrar många tydligen. ”Nej!” säger Magdalena Ribbing ”det är inte trevligt, rentav makabert”. Struntprat, säger jag. Om det börjar … Fortsätt läsa
Min musik
Där har jag nog inget att skriva om, tänkte jag när jag såg Olgakatts förslag till tema denna vecka: ”Min musik”… Jag med min alldagliga musiksmak. Men så poppar det ändå upp en och annan tanke. Som minnet av barndoms musikaliska … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet, Lördagstema
Etiketter Casselska donationen, Eric Frykman, Grand Kalle, Mozart K. 299, Soukous
20 kommentarer
Frida dyker upp
Den där bilden på nyårskortet från Ängsbacken i förra inlägget vållar lite huvudbry. G. Stoopendaal står det längst upp till höger på kortet. Skogsgurra skrev till mig och undrar hur det kommer sig att namnet verkar bekant. Alltså inte känt, … Fortsätt läsa
Men nu får dom väl ge sig…
Det är mycket politik nu. Men något extra val blir det (nog) inte. Och då kan det hända att det val som inte blir av kallas för valkadaver. Trodde jag i går morse när jag hittade den här rubriken i Svenska Dagbladet. Och … Fortsätt läsa
Hela listan!
Nu har språkrådet listat nyorden för 2014. Eller i alla fall de ord som fått ny eller ökad användning under 2014 – några är decenniegamla eller mer. Som alltid är det en blandning av krystat, svårbegripligt och fyndigt. Att Attefallshus … Fortsätt läsa
I handen
”Mästerskapet kan man läsa i handen”, sade en teckningslärare en gång till mig. ”Det är så man upptäcker förfalskningar när det handlar om porträtt: taffligt målade händer.” Men eftersom de flesta konstförfalskare vet med sig att det är svårt att måla händer, nöjer de … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, historia, konst, Lördagstema
Etiketter Adolf Lichtenstein, Bo Beskow, Dr Westerlund, Jules Schyl, porträttmålning, Wilhelm Smith
41 kommentarer
Jatack, lite…
Av alla konstiga samtal och synpunkter som man snappar upp i julrushen ligger några kvar i hjärnan och gnager. De där obegripliga, eller de där som man kanske borde ha följt upp på något sätt. Hjälpt till – eller sagt ifrån. … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Livet
Etiketter granen, julklappspapper, julstress, Tove Jansson
23 kommentarer
