Författararkiv: Karin

Mr Turner skulle nog bli förtörnad…

Här är ett självporträtt av Joseph Mallord William Turner från 1800. Han var en känd konstnär i England på sin tid och numera i hela världen, Han var impressionist utan att han visste det. Impressionismen ”föddes” ju som bekant först 1872 med … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, historia, konst | Etiketter , , , | 20 kommentarer

Romantik? I tider som dessa…

Först tänker jag att det känns väldigt avlägset att skriva om lördagstemat ”Romantik” i tider som dessa. Men sedan tänker jag att det är precis det jag ska göra. För vilka rättar jag mig efter annars? Och hur ska man någonsin … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 47 kommentarer

Julslutet och dess fortsättning

Det våndas i etikettspalter, på Facebook och annorstädes över helgernas hälsningsfraser. Jag ska väl inte vara sämre jag. Får man säga ”Gott slut”? undrar många tydligen. ”Nej!” säger Magdalena Ribbing ”det är inte trevligt, rentav makabert”. Struntprat, säger jag. Om det börjar … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , | 36 kommentarer

Min musik

Där har jag nog inget att skriva om, tänkte jag när jag såg Olgakatts förslag till tema denna vecka: ”Min musik”… Jag med min alldagliga musiksmak. Men så poppar det ändå upp en och annan tanke. Som minnet av barndoms musikaliska … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema | Etiketter , , , , | 20 kommentarer

Frida dyker upp

Den där bilden på nyårskortet från Ängsbacken i förra inlägget vållar lite huvudbry. G. Stoopendaal står det längst upp till höger på kortet. Skogsgurra skrev till mig och undrar hur det kommer sig att namnet verkar bekant. Alltså inte känt, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att resa, konst | Etiketter , | 12 kommentarer

Gott nytt år!

Publicerat i Okategoriserade | 14 kommentarer

Men nu får dom väl ge sig…

Det är mycket politik nu. Men något extra val blir det (nog) inte. Och då kan det hända att det val som inte blir av kallas för valkadaver. Trodde jag i går morse när jag hittade den här rubriken i Svenska Dagbladet. Och … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Språk | Etiketter , , | 14 kommentarer

Hela listan!

Nu har språkrådet listat nyorden för 2014. Eller i alla fall de ord som fått ny eller ökad användning under 2014 – några är decenniegamla eller mer. Som alltid är det en blandning av krystat, svårbegripligt och fyndigt. Att Attefallshus … Fortsätt läsa

Publicerat i Ord, Språk | Etiketter , | 10 kommentarer

I handen

”Mästerskapet kan man läsa i handen”, sade en teckningslärare en gång till mig. ”Det är så man upptäcker förfalskningar när det handlar om porträtt: taffligt målade händer.” Men eftersom de flesta konstförfalskare vet med sig att det är svårt att måla händer, nöjer de … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, historia, konst, Lördagstema | Etiketter , , , , , | 41 kommentarer

Jatack, lite…

Av alla konstiga samtal och synpunkter som man snappar upp i julrushen ligger några kvar i hjärnan och gnager. De där obegripliga, eller de där som man kanske borde ha följt upp på något sätt. Hjälpt till – eller sagt ifrån. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , , , | 23 kommentarer