
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Absolut
Tove föreslog Absolut som veckotema förra veckan. Även om det kan se ut som om jag är lite sen med mitt inlägg kan jag lova er att jag ägnat mig intensivt åt ämnet sedan dess. Det är svårt, nämligen och … Fortsätt läsa
Vad är din upplevelse…?
Är det bara jag som får ideliga frågor om min upplevelse av än det ena än det andra? Triviala saker, som att klippa håret eller byta däck på bilen. – Hur var din upplevelse av däckbytet? – Jotack, jag upplever … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Livet, Lördagstema
Etiketter byta däck, klippa håret, övervakning
16 kommentarer
Lotusvatten – att fånga en doft
Jag har i många år trott att den aromrika blandning som jag har i en liten flaska i kylen är lotusvatten. Kewra water står det på etiketten. Det är en helt underbar smaksättare som passar fint i hemgjord glass, i … Fortsätt läsa
Publicerat i Efterlyst, Lördagstema
Etiketter arom, doftdestilleri, kewrawater, lotusvatten
22 kommentarer
Grått
Grått säger Livsrummet att vi ska skriva om denna vecka. Jag kunde ju göra det lätt för sig och ta en bild genom fönstret. Eller citera Johans jul av Eva von Zweigberk: ”November är mycket lång och grå…” Men jag … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, Böcker, färg, Lördagstema
Etiketter Eva von Zweigberk, färgtonkretsen, grått, Johans jul
21 kommentarer
Sits
Sits är det tema som Livsrummet föreslår för denna vecka. Och då tänker jag förstås på att jag inte kan få till någon snygg sits alls om det gäller att sitta på hälarna. Det GÅR inte. Jag klarar allehanda yogarörelser, … Fortsätt läsa
Det är bara en fas…
”Det är bara en fas”, säger grändgrannen när jag beklagar mig över att jag går åt fel håll med mitt akvarellmålande. I stället för fritt och flödande akvarellistiskt (ja, ja, som Lerin, dårå) blir det mer och mer fotografiskt avbildande. … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, Att tolka, färg, Foto, Livet
Etiketter akvarell, Skaraborgsgatan
9 kommentarer
Regeringskansliets resor, förr och nu
”Jag bokar inte själv mina resor, utan vi har en organisation för det på departementet”, säger Erik Bromander som lyckats resa för 829 000 resor på två år. Han har jobbat som statssekreterare på Näringsdepartementet; ett tufft jobb som brukar … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Att tolka, Debatt, Efterlyst, historia
Etiketter Bengt Göransson, Bromander, resereglemente
10 kommentarer
Fiber
På jakt efter världens starkaste fiber (som jag trodde var spindeltråden) hittar jag detta: Slå en knut på en fiber så blir den 25 gånger segare. Det kan göra en vanlig polymertråd segare än grafen. Forskaren Nicola Pugno vid universitetet … Fortsätt läsa
Ögon
Ögon föreslår Livsrummet att vi ska skriva om denna vecka. Och det är ju något som jag kämpar med ibland. Om man försöker sig på att måla porträtt av människor eller djur är det mycket att tänka på. Djur är … Fortsätt läsa
Publicerat i Att rita, Att tolka, historia, konst, Lördagstema
Etiketter Otto Dix, Picasso, Red Grooms
17 kommentarer
