Författararkiv: Karin

Lider ni av fräknar?

”Lider ni av fräknar?” undrar en reklamskylt. Pippi Långstrump regerar med att meddela ett bestämt: ”Nej!” Expediten i affären med reklamskylten utbrister: ”Men kära barn, du har ju hela ansiktet fullt av fräknar!” Pippi svarar att hon inte alls lider: … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Debatt, Livet | Etiketter | 14 kommentarer

”Nej tack, inget vin för mig.”

I väntans tider är Pettas-Karins veckans-tema-förslag. Och det kan man verkligen säga om dessa dagar. Vi väntar besök från Brasilien; dotter och dotterdotter är på väg hit. Men just som jag inventerade förrådet med varma barnkläder, stövlar och annat kom … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet, Lördagstema | 22 kommentarer

Rapport från akvarell-landet

När jag skrev om mitt akvarellande senast, var det någon som läste det som akvarell-landet och det kan man verkligen kalla det. När man sitter med färger, papper, penslar och vatten försvinner resten av världen; det händer lätt att timmarna … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att tolka, Träning | Etiketter | 29 kommentarer

Du LOVADE ju…

Att lova är att pantsätta framtiden. Den som lovar runt håller ofta tunt.  Promise little do much. Lova lite, gör mycket. Underpromise, overdeliver. Håll det du lovar och lite till…. Löften skapar både ordspråk och komplikationer i livet. Om inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema, Ord | Etiketter , , | 12 kommentarer

Idyll

Idyll betyder ”Liten bild” på grekiska och användes för små korta dikter, gärna om vackra landskap, med herdar och herdinnor. Fast smådikternas – eller idyllernas – mästare Theokritos, skulle bli förvånad om han såg vad vi menar med idyll idag. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att översätta, Att tolka, Böcker, historia, Lördagstema | Etiketter | 30 kommentarer

Katten på bordet

Katten på bordet är Pettas-Karins förslag till veckotema denna vecka. Så lägligt, för jag har just återfunnit några foton av vår katt Alexander som var en kär familjemedlem på åttio- och nittiotalen. När katten är borta dansar råttorna på bordet, … Fortsätt läsa

Publicerat i fåglar, Foto, Lördagstema | Etiketter , | 20 kommentarer

Och hur går det med akvarellandet då?

Jotack, jag kämpar på. Målet är att komma bort från det där alltför fotografiska och måla lite friare, mer akvarelligt. Dit är det en lååång väg och det kanske är så att jag måste gå via verklighetsliknande målningar för att … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, Foto | Etiketter | 20 kommentarer

Ju flera kockar…

Ju flera kockar desto bättre soppa! Visst finns det situationer där det är bra att någon har full koll och bestämmer hur det ska vara, men det finns många fler situationer där det blir både roligare och bättre resultat om … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, Lördagstema | Etiketter , | 16 kommentarer

Praktiskt och progressivt…

Plasten kom till Sverige just när vi var i färd med att omvandlas till världens modernaste land. Och fort gick det! Ut med trasmattor och blommiga porslinskoppar – in med plast. Hygieniskt och modernt. Och progressivt. Det var liksom bakåtsträvande … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Lördagstema | Etiketter , , | 28 kommentarer

Veckans tema är ekologiskt

Lördagstemat har blivit ”veckans tema”, och denna vecka är det ekologiskt, enligt Olgakatts förslag. Vilken tur då att jag formligen vältrat mig i ekologiska produkter på sistone. Så här års kommer kompisar hem från respektive lantställen med hemodlade grönsaker, garanterat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Lördagstema, Trädgård | Etiketter , , | 20 kommentarer