Författararkiv: Karin

Tiga är guld

Under en av mina vandringar på stan blev jag akut kaffesugen. Slog mig ner på närmaste servering, vid det sista lediga bordet. Just som jag skulle börja dricka mitt kaffe kom ett sms i mobilen. Meddelandet behövde ett omgående svar … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 24 kommentarer

I betraktarens öga

Jag var lite sen i starten med lördagstemat förra veckan och har inte riktigt hunnit ikapp. Här kommer dock mitt bidrag till Olgakatts temaförslag: I betraktarens öga. Det var det första jag kom att tänka på när jag såg rubriken, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Efterlyst, Livet, Lördagstema | 12 kommentarer

Bara den inte är för ful…

EU har äntligen tagit ett fast grepp om grytlappen. About time! Här använder folk precis vad som helst, dubbelvikta frottéhanddukar, lovikkavantar och jag vet inte vad. En grytlapp ska uppfylla EU-normer på storlek, värmeskyddande egenskaper och – hoppas jag – … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt | Etiketter , | 21 kommentarer

Samma motiv – många år emellan

Kolla här, jag har hittat en gammal akvarell på samma motiv som jag jobbat med nu. Vilken är äldst, tror ni? Jo, det är den översta, som jag gjorde som tonåring. Jösses vad jag vågade och vad jag var respektlös … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att tolka | Etiketter | 20 kommentarer

Därför odlar jag… inte så mycket

Lördagstemat drar igång igen i höst, tack vare Olgakatt som fixat teman för denna månad. Egentligen började vi i går och temat är ”Därför odlar jag – eller inte.” Det är en lång historia… Min farbrors trädgård har jag skrivit … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Lördagstema | Etiketter , | 21 kommentarer

Kapad av aliens

Plötsligt har min dator blivit knäpp. Vad jag än försöker skriva blir det ∞¶≈™|[]‹÷≤ª∂ßπ±~ç‹›ƒ∂ß鮆ª√˛¸µ† Och så vidare. Alltså ungefär som om jag håller ner ”alt”-tangenten, men långt ifrån konsekvent. Hursomhelst, det enda tecken som ser ut som det ska är … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, Att tolka, Livet | Etiketter , , , | 22 kommentarer

Tandläkarbesök med extra allt

Det där med tandläkarskräck har jag skrivit om här och det är inte kul, men desto trevligare när det går över. Min nuvarande tandläkare hittade jag när jag bet av en tand på landet mitt under semestern. Jag ringde diverse … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, Böcker, Livet | Etiketter , , | 6 kommentarer

Vågmästare i USA-valet om kvinnlig rösträtt

Den 18 augusti 1920 var det omröstning i delstatsparlamentet i Tennessee. Frågan gällde om kvinnorna skulle få rösträtt eller ej. Om Tennessee röstade ja skulle grundlagstillägget gå igenom och bli lag i hela USA. Omröstningarna i delstatsparlamenten ackompanjerades av hätska … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia | Etiketter , , | 11 kommentarer

Husmorstips – eller något som alla andra redan listat ut?

Även om vi inte har använt fritidshuset särskilt mycket denna sommar har det ju inte varit obebott. Familj och kompisar kan använda det även om redaktör’n och jag inte är där. Det känns bra att huset används och lite kul … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 14 kommentarer

Börjar?

Den här artikeln kunde man läsa i midsommarveckan och redaktör’n och jag sa samfällt: ”BÖRJAR?!” Det har ju varit stökigt häromkring i några år redan och fortsätter väl några år till. Ibland försöker jag kolla hur illa det kan bli … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Debatt | Etiketter , , | 12 kommentarer