Författararkiv: Karin

Där ingen nyckel passar öppnar tålamodet…

Tålamod är Ankis förslag till tema denna vecka. Det finns gott om bevingade ord och ordspråk om tålamod. Till exempel att tålamod är ett underskattat sätt att vara modig på. Fast, om man ska vara noga så handlar det i … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema, Ord | Etiketter , | 20 kommentarer

Längtan

Ankis temaförslag denna vecka är påpassligt nog längtan. Och jag tänker förstås på min farbror som så här års läste frökataloger, sorterade fröskörden från fjolåret, ritade upp planteringsplaner och bara toklängtade till våren. Visst börjar man längta lite extra efter … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att odla, Livet, Lördagstema | 19 kommentarer

Gungstol

Månadens sista temaämne är ”Gungstol”. Men inte har jag några bilder på gungstolar och ännu mindre något att skriva om… tänkte jag. Men som alltid med dessa teman har man faktiskt något att skriva om, bara man tänker efter. Visst … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, konst, Lördagstema | Etiketter | 25 kommentarer

Tillit

Tillit är Annas förslag till veckotema denna vecka. Detta fina behändiga ord, som bygger både förhållanden och samhällen och som har sin alldeles egna klang på svenska. Tror jag i alla fall. Tillit på engelska blir trust eller confidence. Men … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 22 kommentarer

Vintervila…

På min senaste arbetsplats dök det upp en lapp på kylskåpsdörren någon gång i november. Den handlade om hur skönt det vore att slippa vintern. Att få vara björnhona och gå i ide hel enkelt. Lappen listade några få punkter … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema, vikten | Etiketter , | 30 kommentarer

Börja om från början…

Minsta barnbarnet har bott i Brasilien hela sitt två-och-ett-halvtåriga liv och och är van vid att gå mycket lätt klädd. Men nu är hon i Sverige och ska inte bara vänja sig vid klunsiga vinterstövlar, tjocka tröjor, mössor och obekväma … Fortsätt läsa

Publicerat i Att översätta, Att tolka, Lördagstema, Språk | Etiketter , | 17 kommentarer

Heja Horndalsrevyn!

Revytraditionen är stark i Horndal. Det spelades revy i IOGT-lokalen och i Folkets hus redan på fyrtiotalet; säkert dessförinnan också. I slutet av fyrtiotalet brukade den här pojken följa alla repetitioner, oavsett i vems regi det skulle spelas revy. När … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, Okategoriserade | Etiketter , | 24 kommentarer

Halvårskoll

Juli – en sommarkväll på Örnbogatan Augusti – ett Gotlandsträd September – höstanemoner Oktober – alpmarton November – sen höst December – trappan upp till akvarellgruppen på Bastugatan Tack för i år och gott nytt 2017! Januari kommer kanske med … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Lördagstema | Etiketter , | 17 kommentarer

Beda

Beda var Toves temaförslag förra veckan, som liksom försvann – någon som har sett en bortsprungen vecka? Jag fick lite hjälp på traven med Beda-temat på julafton när jag såg Karl-Bertil Jonssons julafton på TV. Där dyker ju Beda upp, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Efterlyst, Lördagstema | Etiketter , , | 12 kommentarer

Bia litt – att bida sin tid

Bia litt säger man i Skåne när man menar vänta lite. Bida lite. Eller stanna till en stund, slå dig ner och koppla av. Därför finns det både världshus och krogar som har eller har haft det namnet. Här är … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Lördagstema, Ord, Språk | Etiketter , , | 17 kommentarer