Författararkiv: Karin

Försummade teman

Det har varit lite si och så på sista tiden med lördagstemaskrivandet (det som numera är veckoteman). Denna månad har Birgitta på Lidingö föreslagit följande teman: Gult, Skor, Motion och Djur. Jag får försöka komma i fatt så gott det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, Lördagstema, Träning | 22 kommentarer

Det öppna samhället

I fredags tog vi farväl av min Martin, eller Redaktör’n som han hetat här på bloggen. Det var en fin stund i Katarina kyrka. Prästen, Bodil Wallin, kände till Martin väl och har till och med arbetat på samma arbetsplats … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 20 kommentarer

Tiden

Jag har hört talas om att de som förlorat en nära anhörig också kan påverkas när det gäller  sinnesförnimmelser: någon känner ingen smak eller lukt, någon får synrubbningar, någon blir överkänslig för ljud. I mitt fall blev det i stället … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 27 kommentarer

Det bor en ängel i vårt hus…

Det har blivit si och så med att sköta hushållet den senaste tiden när Redaktör’n varit mycket sjuk. Och nu när han inte längre finns famlar jag i en ovan tillvaro. Det känns lite som om jag fått sparken från … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 29 kommentarer

Sorg

Nu slipper Martin ha ont. Nu slipper han fruktansvärda attacker av andnöd. Han har funnits med här på bloggen från dess början som Redaktör’n, som kommenterat och kompletterat inläggen. I mitt liv har han funnits i över trettio år som … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 57 kommentarer

Mat…

Jordgubbar och bubbel står för veckotemat som jag snubblar in på såhär i elfte timmen. (Eller möjligen fem över tolv.) Hursomhelst, temat är: Mat – allätare, vegetarian, vegan? Och visst blir det lite hipp som happ och som det råkar sig … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Livet, Lördagstema | Etiketter , | 15 kommentarer

Snö – på allmän begäran

Jo, det var så att det fanns önskemål om en akvarell med snömotiv (hej Tove!) och det måste ju tillmötesgås. Arga akvarellisten har ledigt idag, men jag  kan tänka mig att en arg arborist skulle kunna ha ett och annat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Trädgård | Etiketter | 14 kommentarer

När börjar ”retro”?

På nittiotalet (alltså 1990-talet…) hade vi en personalfest på jobbet och temat var ”retro”. Jag hade en outfit som var femtiotalsaktigt med skjortblus, vid klockad kjol och brett resårskärp med metallspänne. De kvinnliga kolleger som var ett par årtionden yngre … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, Lördagstema | Etiketter , , | 26 kommentarer

Arga akvarellisten är tillbaka…

För ett drygt år sedan målade jag av ett äppelträd som hotas av nedhuggning. Jag tänkte att det måste ju i alla fall dokumenteras. Kanske det rentav kan räddas från undergång om jag lyckas visa hur fint det faktiskt är. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att tolka, färg, Trädgård | Etiketter | 9 kommentarer

Curiosity killed the cat

Finns det något nyfiknare än katter? Kattkännare säger att det ligger i kattens natur. Katten vill ha koll. Som vår Alexander. Fanns det en låda i rummet MÅSTE han se vad som fanns inuti. Här undersöker han julklappskorgen, efter att … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 18 kommentarer