Författararkiv: Karin

Nobelfestklänningstips

Jag undrar varje år hur karlarna står ut i sina frackar på Nobel-festen. Så jag fortsätter min lilla kampanj för ett människovänligare Nobel-fest-mode. Rättvisare på alla sätt och tänk vad många samtalsämnen som plötsligt dyker upp alldeles naturligt. Mode, kjollängd, … Fortsätt läsa

Publicerat i färg, Förebild, Traditioner | Etiketter , , , | 15 kommentarer

Damerna först. Gäller även i djupsnö…

Det blev lite pulsande i helgen när jag inspekterade lillstugan vid sjön, för att se om vattnet frusit där också. Det hade det tack och lov inte. Det har inte kommit några stora mängder snö, men när den driver in … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet, Ord | Etiketter , , , | 26 kommentarer

Lördagstema: Värmekällor, eller Det blir nog aldrig någon riktig bloggare av mig

Olgakatt är månadens temavärd och föreslår temat Värmekällor. Passar mig bra, för vikten av fungerande värmekällor fick jag erfara i går, the hard way, kan man nog säga. Det har varit kallt i Dalarna, där fritidshusen finns, med temperaturer på … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , | 22 kommentarer

Galleri Fredag. Tema Tro, hopp och kärlek

Västmanländskan serverar teman till Galleri fredag i december och först ut är Tro, hopp och kärlek. Jag är inte särskilt inläst på bibeln, men detta känner jag i alla fall igen från första korinterbrevet. ”Och störst av allt är kärleken…” … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, fredagstema | 29 kommentarer

Vernissagedags

På dagis, f’låt förskolan, visar man gärna upp det man gjort under terminen. I går var det vernissage för femåringarnas konstverk. Fina material, snyggt arrangerat och bilder som man måste beundra länge. Här kommer ett litet, litet urval av ett … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , | 9 kommentarer

Dimmigt

I helgen var det julmarknader och saffransskorpor och brasmys och annat första-advents-aktigt. När vi fikade framför brasan hemma hos dottern konstaterade en Londonbo på besök att det där med brasor var det länge sedan man kunde njuta av i London.  … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 13 kommentarer

Fina fålar

Hästintresset håller i sig. Från torsdagsbesöken med barnbarnet i stallet är det inte långt till ett besök på Stockholm International Horse Show. Så vi var där i går, ett par barnbarn och jag. Mycket folk i Globen. Femåringen undrade hur … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter | 29 kommentarer

Lördagstema: Vinterförvaring

Man borde kanske ta och lämna in sig på vinterförvaring? Ge upp, lägga av, gå i ide. Eller göra som fiskgjusarna, storkarna och skrikörnarna som vinterförvarar sig på sydligare breddgrader: Angola, Zambia, Sudan. Jag undrar verkligen hur svanarna känner sig … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , | 13 kommentarer

Galleri Fredag: Stor och liten (och medium)

Jag hade tänkt säga pass, denna fredag, eftersom jag inte har någon bild alls som kan illustrera dagen tema, Stor och liten. Men så fick jag en snilleblix, tyckte jag. Stor och liten! Jag har ju ägnat de senaste sex … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, Livet | Etiketter , , | 19 kommentarer

Svartvitt

När vi åkte från skolan idag utropade sjuåringen förtjust: – Kolla vad fint! Det ser ut som en svart-vit film när jag tittar ut genom bilfönstret. Och det gjorde det verkligen. Jag är väl egentligen måttligt förtjust i vinter så … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 3 kommentarer