Författararkiv: Karin

Bloggen kapad – redaktörn tar över!

Nu har redaktörn tagit över bloggen och presenterar några julnötter. Vassegoda! Redaktörns julnötter Här kommer några nötter att knäcka mellan jul och trettonhelg. Det är inga ”fusknötter”. Alla svar framstår som självklara när man knäckt nöten. Men nötterna är mer … Fortsätt läsa

Publicerat i Tävling | Etiketter | 39 kommentarer

Trevlig helg, hörni!

Jag menar det verkligen. Det är så lätt att ropa ”God jul!” till höger och vänster och inget fel i det. Det är en vänlig och trevlig tillönskan. För min del innebär den en förhoppning om att allt fler ska … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 18 kommentarer

Lördagstema: Min barndoms jular

Olgakatt står för decemberlördagsteman och i dag är det Min barndoms jular. Och jag som har varit på ett annorlunda 40-årskalas i en squash-hall och inte hunnit tackla temat förrän nu. Hittar dock en bild som väcker lite barndomsjulminnen och … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , , | 15 kommentarer

Galleri Fredag: Julstök

Julstök innebär framförallt att en massa fina färger får komma fram ur sina gömställen. Silkespapper, glanspapper, tygtrycksfärger och alla julgransprydnader. Och lilla adventsgranen behöver en helt egen uppsättning av julgransprydnader i miniatyr. Pillrigt. Stökigt blir det och roligt har vi. … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | 24 kommentarer

Att göra en blåsippa

Ni har väl inte missat Lottens julkalender? Varje dag finns en listigt utformad lucka där man med hjälp av ledtrådar ska försöka gissa vem som avses. Eftersom det är gissandet som är det roliga ska man inte ropa ut svaret … Fortsätt läsa

Publicerat i Tävling | Etiketter , | 29 kommentarer

Jag läser någonstans att…

Jag läser någonstans att det är lättare att skaffa ett automatvapen i USA än att få ett banklån, ett körkort eller en lägenhet. Jag läser att av de 12 000 personer som dödas med vapen varje år i USA, är … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet | 19 kommentarer

Lördagstema: Rädslor

Denna lördag är temat Rädslor och det är Olgakatt som är temavärd för december. Är du inte rädd? Den frågan får jag ofta när jag är ensam i huset på landet. Och liknande frågor fick jag som barn, när jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 10 kommentarer

Troll i Luciatåget

Galleri Fredag-temat är Lucia. Jag får nog hoppa över idag, för jag har ingen bra galleribild. Men lite funderingar väcker årets Luciafiranden onekligen, för det har gått troll i Luciatågen. Rektorer på olika skolor excellerar i svårbegripliga förbud. Flicka som … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, fredagstema | Etiketter , | 21 kommentarer

Konsten att kränga en arkitektonisk katastrof

För ett år sedan klubbades ombyggnaden av Slussen igenom i Stadshuset, trots omfattande kritik och osäkerhet när det gäller finansieringen. ”Nya Slussen” har ritats av den internationellt kända engelska arkitekten Norman Foster. Min första tanke när jag såg de tjusiga … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 23 kommentarer

Rustad för vintern

Man ska inte använda bilen i onödan, särskilt inte i rådande väderlek, men när allmänna kommunikationer sviker, måste man. Det gäller att allt funkar, så jag körde in på närmsta OK-mack för påfyllning av spolarvätska för bilen och kaffe för … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , , | 27 kommentarer