Pettas-Karin bossar för denna månads fredagstema och idag är det Choklad. Och det är verkligen en av mina laster, en som jag inte lyckats hemlighålla särskilt väl.
Men attans, nu kom det annat emellan så jag återkommer senare i kväll med en fortsättning.
– – –
Sisådär. Nu är jag tillbaka. Choklad var det, detta outtömliga ämne. Bekännelserna först: Jag minns min första Non Stop. Falun. Och min första Marabou chokladkaka av det där tjockare, lite mjukare slaget, med en aning mera salt – lite åt kolahållet. Storvik. Min första egna Alladinask. Skinnskatteberg.
Det allra värsta jag gjort i chokladfrossarväg är nog när jag jobbade som piga i en Parisförort och hade ledigt några timmar i veckan för att åka in till Paris och gå på fransk kurs. Av någon anledning drabbades jag av mitt livs värsta chokladsug under den där perioden (och det vill inte säga lite) så jag försökte handskas med det genom att undvika kontanter när jag åkte in till stan, bara biljettremsan och lunchkuponger. På så sätt skulle det vara omöjligt att köpa choklad, var den listiga planen. Men vad händer? Jo jag kränger mina pendeltågsbiljetter till underpris och liftar till stan och sedan säljer jag också lunchkupongerna billigt och köper choklad i stället. Ingen bra idé alls och rätt pinsamt, egentligen.

Och ögonen på ögonkakaon som alltid funnits där. Det sägs att Mazetti ville försäkra sina kunder om att det verkligen var 100% kakao i påsarna och inte inblandad rågmjöl eller något annat billigt. Så man lanserade en reklamkampanj: Se med edra egna ögon att ni får äkta Mazetti kakao. Och så tillkom 1956 den berömda designen som Olle Eksell är pappa till. En klassiker.

Och jag blir inte det minsta förvånad när jag läser om de ohyggligt obehagliga dementorerna i Harry Potter. Dementorer är elaka väsen – tre meter långa – som vaktar fängelset Azkaban. De suger ur all glädje ur sin omgivning.
De får en att må dåligt. I extremfallet då de suger ur dig alla bra minnen och bara lämnar kvar de riktigt dåliga.
Så här ser dom ut och man ska se upp med dem. Men det finns tack och lov ett botemedel. Om man bara får tag i en bit choklad mår man bra igen. Så är det ju. Man blir på bra humör av choklad.
PS. Nu har jag hunnit kolla några andra chokladinlägg bland dem som deltar i fredagstemat. Gott! Kolla längst upp under fredagstema och april så hittar du hela listan. Och tack Pettas-Karin för inspirerande aprilteman!
















Gamla mekaniska verkstaden, som nu är kulturhus











