Författararkiv: Karin

Inte har dom väl flyttat? Det borde dom ha berättat!

Här familjegraven. Den ligger fint i slänten nedanför den gamla klockstapeln och på stenramen står farfars och farmors namn. På stenen mina föräldrars. Bilden ovanför är från förra hösten, då jag skulle fixa lite med nya blommor. Det behövs inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 23 kommentarer

Tunnelseende

”Tätning mot inläckande grundvatten utförs med cementbaserad injektering bergförstärkningen sker i huvudsak med sprutbetong och bult. Den förstärkta och tätade tunneln kläs sedan in./-/Samtidigt är en effektiv framdrift med hög produktivitet avgörande för att klara tidplanen. Vår ambition är därför att … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 35 kommentarer

Nu börjar’e

Det landade ett brev på köksgolvet. Flygpost, till och med. Det såg ut som en inbjudan av något slag. NU BÖRJARE stod det. Vi lät oss vägledas av viskningar och fnitter i den närbelägna hallen för att undersöka vad det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, färg, konst | Etiketter , | 31 kommentarer

Kvarlämnade

Leftovers heter en bok av Tom Perrotta som jag nog aldrig skulle ha läst om jag inte fått tipset genom Engelska bokhandelns trevliga läsecirkel. Den handlar om de människor i en liten stad i USA, som blivit kvar efter ”The … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, film | Etiketter , , | 30 kommentarer

T(h)ank you!

Tankprojektet fortskrider. Tanken med tanken var att den skulle baxas ut ur källaren, sedan den gjort sitt. Men tanken kom på andra tankar och satte sig på tvären. Vi borde ha anat oråd när vi såg skrapmärkena på tanksidan. Den … Fortsätt läsa

Publicerat i Efterlyst | 22 kommentarer

Vi vill ha regn!

”Leve drottningen!” heter på franska ”Vive la reine!”  ”Vi vill ha regn!” på skånska blir också ”Vive la reine!” eller ”Viv’ll a räjn”, vilket låter precis likadant i franska öron. Både redaktörn och jag fick höra om drottning Désirées resa i Skåne, när … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter , , | 57 kommentarer

Solförmörkelse? Nu?

På lite håll och utan glasögon trodde jag ett ögonblick att vi fått röda näckrosor. Eller i alla fall orange. Men det var solen som speglade sig bland näckrosbladen. Den såg mest ut som en augustimåne, trots att det var mitt på dagen. … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | 20 kommentarer

Dubbelexponering

IKEA-reklamen visar texten: ”Sov som ett barn.” Men minnet av barnen som dödades av granater medan de låg och sov på en lågstadieskola i Jabaliya gör det svårt att bara se de fridfullt sovande svenska barnen som lekt sig trötta … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia | Etiketter , , , , | 20 kommentarer

Olof kastar första kallstenen…

Det var ganska glest på badstranden i går, trots det varma vädret. Och det kändes faktiskt lite kallare i vattnet än dagen innan, även om det fortfarande handlar om temperaturer gott och väl över 22 grader. Jag kommenterade badtemperaturen till … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Livet | Etiketter , , | 6 kommentarer

Det går ju riktigt bra det här

Nästan alla efterlysningar i min lilla loppishörna har resulterat i lyckosamma lösningar. Det började ju i våras med att jag själv ville ha en Melittatratt i lite ovanligt format (storlek 103). Tack vare syrran och kompisen Silvie kan jag nu … Fortsätt läsa

Publicerat i Efterlyst | Etiketter , , , | 14 kommentarer