
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Påsk
Ett av barnbarnen intresserar sig för ”förr i tiden”. Hon frågar om det var så där jättetrist på långfredagen när jag var barn. Det var det ju förr i tiden, har hon hört. Jag blev tvungen att fundera en stund. … Fortsätt läsa
Hemma hos
Hemma hos är veckans lördagstema. Så här ser det inte ut hemma hos oss utan i en av de många lägenheter som annonseras ut av en mäklarfirma som specialiserat sig på snygga dyra lägenheter. Och säga vad man vill om … Fortsätt läsa
Trevligt på toppen…
Häromdagen kunde man läsa en intressant artikel i Aftonbladet av Andrev Walden. Han skriver om den populära filmen Lejonkungen, dess dramaturgi och budskap. ”Lejonen, med födslorätt till tronen, regerar över ett rike där zebror och gaseller inte bara finner sig … Fortsätt läsa
Hallå P1, med flera, det händer saker i vårt grannland!
Medan valet i USA är minst lika välbevakat och detaljrapporterat som Melodifestivalen, är det sämre med informationen om valet i Tyskland. De delstater som gick till val i går har ungefär 16 miljoner invånare. Jag väntade mig ordentliga analyser, bra … Fortsätt läsa
Vintersport
Jag försöker förgäves minnas om jag hade sportlov under de första skolåren. På 1940-talet, då det var ont om bränsle, infördes Bränslekommissionen ”kokslov” i skolorna i februari för att spara på uppvärmningskostnaderna. Det fortsatte på sina håll sedan som sportlov, … Fortsätt läsa
Den andra mamman
I radions kulturprogram idag kunde man lyssna till en intervju med regissören Anna Muylaert, som gjort den brasilianska filmen Den andra mamman. Hoppas filmen får vara kvar på biograferna ett tag till, för den är mycket sevärd. Hembiträdet Val (Regina … Fortsätt läsa
Ett projekt
Igår såg jag sluttampen på Skavlan, ja alltså på hans TV-program. Där intervjuades en snabbtänkt och slagfärdig dam, Bojan Carlsson, som blivit känd som Sveriges äldsta bloggare. Hon gick en datakurs när hon var 99 och började blogga när hon … Fortsätt läsa
När nöden är störst…
Om kaffe vore en förbjuden drog skulle jag ligga illa till. Nu är det tack och lov tillåtet, men det innebär en del pyssel i alla fall. Eftersom jag dessutom måste ha mjölk i kaffet, för att kunna dricka det, … Fortsätt läsa
Leapling
I nästa liv ska jag nog bli kalenderhistoriker, tror jag. Det är fascinerande hur man genom årtusendena arrangerat tiden på olika sätt, även om månen för det mesta fått spela en viktig roll. Som i ”månad”. I den gamla romerska … Fortsätt läsa
Rör inte min kompis…
Här är en av mina favoritplatser i Stockholm, Riddarholmsterrassen. Mitt i stan och ändå så avskilt och lugnt. Till vänster i bild, nedanför Storkyrkan, ser man en ljusgrå skulptur. Den ser lite ut som en tumvante. Den heter Solbåten och … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, historia, konst
Etiketter 28 februari, Olof Palme, Rör int min kompis
6 kommentarer
