
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Lite nostalgi
En annorlunda Valborg, på alla sätt. Jag är väl medveten om att det inte går någon nöd på mig, att jag har det bra med mina möjligheter att träffa barn och barnbarn, om än på avstånd, att jag får all … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet, Natur, Okategoriserade
Etiketter akvarell nummer 43, alen, farfars stuga, längtan till landet
12 kommentarer
Är allt OK? Ni har ju inte fotograferat er mat …
På Facebook ser jag ofta bilder på mat. Förr var det bilder på den restaurangmat som FB-vännerna var i färd med att äta och numera är det bilder på alla kreativa rätter som coronakarantänen resulterar i. Själv är jag lite … Fortsätt läsa
Publicerat i teknikövning
Etiketter akvarell nummer 42, matfoto, Reko-ringen, rökt sik
23 kommentarer
Balkongberoende
”Hur väljer du dina motiv – egentligen?” undrade en akvarellkompis. Det har jag just inte funderat på – det ger sig ju efterhand och bortsett från ett (25 april) har det varit kul att måla det som dyker upp. Det … Fortsätt läsa
Publicerat i Blommor och bin
Etiketter akvarell nummer 41, Balkongberoende, klimatsamvete
24 kommentarer
Karantän, quaranta – fyrtio dagar
I fyrtio dagar måste skeppen ligga på redden innan de fick komma in i staden, när det var risk för farsoter som pest eller kolera. Regeln tillämpades först i Dubrovnik på 1300-talet, där det var trentino i stället, dvs trettio … Fortsätt läsa
Publicerat i färg
Etiketter akvarell nummer fyrtio, fyrtio dagar, karantän, Ragusa, Venedig
8 kommentarer
Balans och distans
Jag kanske ska anmäla mig som frivillig smittskyddsspanare på Södermalm? Med bilen kan jag ta mig dit det behövs utan att använda kollektivtrafiken. Från dagens spaning kan jag lämna ganska lugnande rapporter. Folk på Götgatan väjer för varandra och ser … Fortsätt läsa
Publicerat i Hälsa, Livet, Planering
Etiketter Akvarell nummer 39, balans, distans, smittskydd, Södermalm
Kommentarer inaktiverade för Balans och distans
På jakt efter den bild som flytt
Den 25 april fick Aten till sist ge upp det krig som pågått i 27 år. Stadsstaten var försvagad av pest och kapitulerade för Spartas övermakt. År 404 f kr var det Peleponnesiska kriget äntligen slut. Aten fick behålla sin … Fortsätt läsa
Publicerat i #när det skiter sig, Att resa, Efterlyst, otur
Etiketter akvarell nummer 38, Aten, Peleponnesiska kriget, Vaclavplatsen
8 kommentarer
På Kommandorans tid
Det här är fattigstugan i Julitta. Det ser idylliskt ut idag, men var nog rätt tufft att hamna där en gång i tiden. Fönstren var små för att det skulle gå att hålla varmt i stugan. Norrväggen är lite lägre … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt, Livet, När det skiter sig
Etiketter akvarell nummer 37, äldrevård, Kommandoran, NPM
6 kommentarer
Molnigt
Idag är det världsbokdagen, Cervantes dödsdag (på ett ungefär) och Shakespeares födelsedag (också lite ungefärligt). Hursomhelst har UNESCO tyckt att det är en lämplig dag att fira Boken. Nu har jag ju redan målat böcker häromdagen så det får bli … Fortsätt läsa
Publicerat i #när det skiter sig, Böcker
Etiketter akvarell nummer 36, Cervantes, Shakespeare, världsbokdagen
11 kommentarer
Soldatens första plikt på morgonen
Min far brukade påminna mig alltsomoftast om vad soldatens första plikt på morgonen är, nämligen att ha gjort rent geväret kvällen innan. Det fanns fog för sådana påminnelser för jag är rätt dålig på planering och framförhållning på det personliga … Fortsätt läsa
Lättja och letargi
I en artikel i The Guardian går Brigid Delaney igenom karantänens – eller isoleringens – olika faser. Först oro och panikåtgärder som att hamstra toapapper, sedan rastlöshet och irritation som i ”men, är det inte över än!”, och nu ett … Fortsätt läsa
