Författararkiv: Karin

Lite nostalgi

En annorlunda Valborg, på alla sätt. Jag är väl medveten om att det inte går någon nöd på mig, att jag har det bra med mina möjligheter att träffa barn och barnbarn, om än på avstånd, att jag får all … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Natur, Okategoriserade | Etiketter , , , | 12 kommentarer

Är allt OK? Ni har ju inte fotograferat er mat …

På Facebook ser jag ofta bilder på mat. Förr var det bilder på den restaurangmat som FB-vännerna var i färd med att äta och numera är det bilder på alla kreativa rätter som coronakarantänen resulterar i. Själv är jag lite … Fortsätt läsa

Publicerat i teknikövning | Etiketter , , , | 23 kommentarer

Balkongberoende

”Hur väljer du dina motiv – egentligen?” undrade en akvarellkompis. Det har jag just inte funderat på – det ger sig ju efterhand och bortsett från ett (25 april) har det varit kul att måla det som dyker upp. Det … Fortsätt läsa

Publicerat i Blommor och bin | Etiketter , , | 24 kommentarer

Karantän, quaranta – fyrtio dagar

I fyrtio dagar måste skeppen ligga på redden innan de fick komma in i staden, när det var risk för farsoter som pest eller kolera. Regeln tillämpades först i Dubrovnik på 1300-talet, där det var trentino i stället, dvs trettio … Fortsätt läsa

Publicerat i färg | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Balans och distans

Jag kanske ska anmäla mig som frivillig smittskyddsspanare på Södermalm? Med bilen kan jag ta mig dit det behövs utan att använda kollektivtrafiken. Från dagens spaning kan jag lämna ganska lugnande rapporter. Folk på Götgatan väjer för varandra och ser … Fortsätt läsa

Publicerat i Hälsa, Livet, Planering | Etiketter , , , , | Kommentarer inaktiverade för Balans och distans

På jakt efter den bild som flytt

Den 25 april fick Aten till sist ge upp det krig som pågått i 27 år. Stadsstaten var försvagad av pest och kapitulerade för  Spartas övermakt. År 404 f kr var det Peleponnesiska kriget äntligen slut. Aten fick behålla sin … Fortsätt läsa

Publicerat i #när det skiter sig, Att resa, Efterlyst, otur | Etiketter , , , | 8 kommentarer

På Kommandorans tid

Det här är fattigstugan i Julitta. Det ser idylliskt ut idag, men var nog rätt tufft att hamna där en gång i tiden. Fönstren var små för att det skulle gå att hålla varmt i stugan. Norrväggen är lite lägre … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet, När det skiter sig | Etiketter , , , | 6 kommentarer

Molnigt

Idag är det världsbokdagen, Cervantes dödsdag (på ett ungefär) och Shakespeares födelsedag (också lite ungefärligt). Hursomhelst har UNESCO tyckt att det är en lämplig dag att fira Boken. Nu har jag ju redan målat böcker häromdagen så det får bli … Fortsätt läsa

Publicerat i #när det skiter sig, Böcker | Etiketter , , , | 11 kommentarer

Soldatens första plikt på morgonen

Min far brukade påminna mig alltsomoftast om vad soldatens första plikt på morgonen är, nämligen att ha gjort rent geväret kvällen innan. Det fanns fog för sådana påminnelser för jag är rätt dålig på planering och framförhållning på det personliga … Fortsätt läsa

Publicerat i Planering | Etiketter , , | 13 kommentarer

Lättja och letargi

I en artikel i The Guardian går Brigid Delaney igenom karantänens – eller isoleringens – olika faser. Först oro och panikåtgärder som att hamstra toapapper, sedan rastlöshet och irritation som i ”men, är det inte över än!”, och nu ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Natur | Etiketter , , , | 20 kommentarer