Författararkiv: Karin

Ensamma i bräcklig farkost …

Ja, nu får vi se hur det går för fiskargubben, fiskarhustrun och lilla barnbarnet.

Publicerat i Att resa, Fiskargubben | Etiketter , , | 21 kommentarer

Fiskarhustrun

Vi måste ju ha fiskarhustrun med också. Det var Hyttfogden som påminde mig om henne i kommentarerna till förrförra inlägget och det är klart att hon ska ha ett porträtt. Hon är inte på långa vägar så sentimental som sin … Fortsätt läsa

Publicerat i Fiskargubben, Livet, Porträtt | Etiketter , , | 15 kommentarer

Fiskarhustrun hänger med

Gårdagens målning med den gråtande fiskargubben och hans skuta drog igång diskussioner om fiskarhustrun, som naturligtvis måste vara med i sammanhanget. Om gårdagen var fiskargubbens dag, kan väl den 7 juni få bli fiskarhustruns dag? Hursomhelst tänker jag mig att … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Fiskargubben, Livet | Etiketter , , , | 12 kommentarer

Den gråtande fiskargubben hittar hem

Idag är ingen vanlig dag … för idag är det fiskargubbens dag! Ja nationaldag också, förstås, men jag tror risken är större att man missar det där med fiskargubbens dag. Den firas lämpligen med att man äter fisk. Sill, till … Fortsätt läsa

Publicerat i Efterlyst, Fiskargubben, Förebild, Porträtt | Etiketter , , , | 28 kommentarer

Ett slags frihet

Nu när beskedet kommit att vi får resa fritt i landet från den 13 juni känns det plötsligt som en fantastisk frihet. Jag vet att jag troligen inte kommer att utnyttja resmöjligheterna, mer än jag redan gjort, dvs inom Tegnellradien … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Okategoriserade | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Pausblommor

Jag brukar försöka ha koll på hur färgerna trivs ihop, vilka som är invasiva eller som tvärtom är lite undflyende, vilka som är tillräckligt transparenta för att ge fina resultat när man laserar dem ovanpå varandra, vilka som är ”blomningsbenägna” … Fortsätt läsa

Publicerat i Blommor och bin, färg | Etiketter , | 4 kommentarer

Mänsklighetens bästa vän

Om hunden är människans bästa vän, måste väl ändå cykeln vara mänsklighetens bästa vän. Och idag är det cykelns dag, så det var ju lätt att välja ämne för dagens akvarell. Grattis cykeln och tack för lång och trogen tjänst! … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Hälsa | Etiketter , , , | 12 kommentarer

Inställt

Idag bidde det en tumme … Det är tydligen både de inställda resornas och de havererade akvarellernas dag idag. Akvarellveckan i Dalarna som skulle hållits i mitten juli är inställd. Läraren vågar sig inte hit från Tyskland. Men det inställt … Fortsätt läsa

Publicerat i #när det skiter sig, Att resa | Etiketter , , , | 12 kommentarer

Bakom lås och bom

Bakom lås och bom, brukar jag tänka när jag stänger boddörren på kvällen, när jag jobbat klart utomhus. Dels finns där ett rejält lås, med en stor nyckel, dels en slå (för liten för att kallas bom, egentligen) som hålls … Fortsätt läsa

Publicerat i bostad, historia | Etiketter , , | 8 kommentarer

Damen med hästen

När jag packade ihop efter senaste målarutflykten fick jag syn på ett intressant par. En dam var ute och promenerade med sin häst i ”koppel”, som om det vore hennes hund. Hästen betedde sig som en hund också, böjde ner … Fortsätt läsa

Publicerat i Träning | Etiketter , , , | 11 kommentarer