
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Ensamma i bräcklig farkost …
Ja, nu får vi se hur det går för fiskargubben, fiskarhustrun och lilla barnbarnet.
Publicerat i Att resa, Fiskargubben
Etiketter Akvarell nummer 82, Fiskarhustrun, öppet hav
21 kommentarer
Fiskarhustrun
Vi måste ju ha fiskarhustrun med också. Det var Hyttfogden som påminde mig om henne i kommentarerna till förrförra inlägget och det är klart att hon ska ha ett porträtt. Hon är inte på långa vägar så sentimental som sin … Fortsätt läsa
Publicerat i Fiskargubben, Livet, Porträtt
Etiketter Akvarell nummer 81, Den gamla fiskargubbens fru, Fiskarhustrun
15 kommentarer
Fiskarhustrun hänger med
Gårdagens målning med den gråtande fiskargubben och hans skuta drog igång diskussioner om fiskarhustrun, som naturligtvis måste vara med i sammanhanget. Om gårdagen var fiskargubbens dag, kan väl den 7 juni få bli fiskarhustruns dag? Hursomhelst tänker jag mig att … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Fiskargubben, Livet
Etiketter Akvarell nummer 80, Fiskargubben, fiskarhustruns dag, utflykt
12 kommentarer
Den gråtande fiskargubben hittar hem
Idag är ingen vanlig dag … för idag är det fiskargubbens dag! Ja nationaldag också, förstås, men jag tror risken är större att man missar det där med fiskargubbens dag. Den firas lämpligen med att man äter fisk. Sill, till … Fortsätt läsa
Publicerat i Efterlyst, Fiskargubben, Förebild, Porträtt
Etiketter Akvarell nummer 79, Den gråtande fiskargubben, Fiskargubbens museum, Söderhamn
28 kommentarer
Ett slags frihet
Nu när beskedet kommit att vi får resa fritt i landet från den 13 juni känns det plötsligt som en fantastisk frihet. Jag vet att jag troligen inte kommer att utnyttja resmöjligheterna, mer än jag redan gjort, dvs inom Tegnellradien … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Okategoriserade
Etiketter akvarell nummer 78, Coronaregler, frihet, moln, Skåne
8 kommentarer
Pausblommor
Jag brukar försöka ha koll på hur färgerna trivs ihop, vilka som är invasiva eller som tvärtom är lite undflyende, vilka som är tillräckligt transparenta för att ge fina resultat när man laserar dem ovanpå varandra, vilka som är ”blomningsbenägna” … Fortsätt läsa
Mänsklighetens bästa vän
Om hunden är människans bästa vän, måste väl ändå cykeln vara mänsklighetens bästa vän. Och idag är det cykelns dag, så det var ju lätt att välja ämne för dagens akvarell. Grattis cykeln och tack för lång och trogen tjänst! … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Hälsa
Etiketter akvarell nummer 76, Cykelns dag 3 juni, ekerskydd, friskvård
12 kommentarer
Inställt
Idag bidde det en tumme … Det är tydligen både de inställda resornas och de havererade akvarellernas dag idag. Akvarellveckan i Dalarna som skulle hållits i mitten juli är inställd. Läraren vågar sig inte hit från Tyskland. Men det inställt … Fortsätt läsa
Publicerat i #när det skiter sig, Att resa
Etiketter Akvarell nummer 75, Akvarellcenter Malingsbo, Ile Rousse Korsika, magnolia
12 kommentarer
Bakom lås och bom
Bakom lås och bom, brukar jag tänka när jag stänger boddörren på kvällen, när jag jobbat klart utomhus. Dels finns där ett rejält lås, med en stor nyckel, dels en slå (för liten för att kallas bom, egentligen) som hålls … Fortsätt läsa
Damen med hästen
När jag packade ihop efter senaste målarutflykten fick jag syn på ett intressant par. En dam var ute och promenerade med sin häst i ”koppel”, som om det vore hennes hund. Hästen betedde sig som en hund också, böjde ner … Fortsätt läsa
Publicerat i Träning
Etiketter Akvarell nummer 73, Handbeta, Hjorthagen, Ladugårdsgärdet
11 kommentarer
