Lördagstema denna vecka är planering. Det är syrran som hittat på det och jag förstår varför. Vi kan planera hur mycket vi vill i vår familj, men våra liv styrs ändå av den högre makt som går under beteckningen ”Ändringskommittén”. Om man dristar sig till att planera lite grann ser Ändringskommittén alltid till att det blir på något annat sätt.
I stället kan man ju alltid prokrastinera – skjuta upp – vilket jag är bra på, jag har till och med vunnit en hedersam internationell bronsmedalj i att beskriva fördelarna med prokrastinering. Men det som inte kan skjutas upp måste hanteras och då kommer mina talanger som kaoskoordinatör väl till pass. 
Min kaoskoordineringskollega Ginny (i blommig tröja på bilden) bor i USA och vi har haft några bra koordineringsövningar under de drygt fyrtio år vi känt varandra. År 2001 bestämde vi att vi skulle sammanstråla i Tanzania, där det skulle vara solförmörkelse den 21 juni. Jag förklarade att jag måste åka hem strax efter det för att hinna hem till midsommar. Hon uppfattade det som att vår gemensamma resa skulle börja den 21:a. Vi såg solförmörkelsen tillsammans i naturreservatet Mikumi. Sedan hade hon några veckor på egen hand i Tanzania och det gick ju bra det också.
Här är solförmörkelsen 2001 i sin begynnelsefas.
Som alltid stillnar naturen. Elefanterna som var hur aktiva som helst, girafferna som skuttade omkring, aporna som tjattrade, fåglarna som höll på – allt stillnade när solskivan doldes och det plötsligt blev både svalare och mörkare.
Och idag var det nästan likadant här i Sverige. Lite molnigt, men fullt synlig solförmörkelse. Den gråmulna dagen blev ännu gråmulnare och lite kyligare och man såg solen som en nymåne genom molnen. Nej, ni får inte se bilden, för den är tråkigare än tråkig. Dystert ljus, molnigt och så en klen solskärva som tränger igenom molnen. Eller förresten, här är den, dårå.
När det handlar om planering är solförmörkelser ett svårslaget kapitel. De sågs förr som viktiga budskap från Makterna och det gällde att planera i god tid. Solförmörkelsen var ett hotfullt fenomen men kunde också vara ett lysande (nåja…) propagandanummer.
Om man vet om den i förväg kan man iscensätta praktfulla ceremonier för att besegra mörkret. En klok kejsare jagade bort den drake som hotade solen och räddade därmed sitt land. Men då måste man ju veta när det är dags. Därför var astronom ett ansett men riskfyllt yrke, med främsta uppdrag att berätta när det skulle bli solförmörkelse härnäst.
I Kina fanns två skickliga astronomer, Ho och Hi, på tvåtusentalet före vår tideräkning. De missade dock att förutsäga solförmörkelsen 2134. Kaos och panik utbröt och kejsaren av Kina blev fullständigt rasande. Ho och Hi avrättades.
Jag vet inte riktigt vilka som ska anses ha den funktionen i dagen samhälle. Ekonomer kanske? Men de kan ju ha hur fel som helst och missa både bomarknadsbubblor, finanskriser och andra ekonomiska solförmörkelser utan att bli avrättade, vilket bör ses som ett framsteg för mänskligheten. Apropå planering, då…
Här kan man läsa om alla andra lördagsbloggares planering: Anna, Bildbloggen, Gnuttan Helena, Karin på Pettas, Livsrummet, Malin, musikanta, Olgakatt, Pensionären på ön, Pysseliten, Spanaren, Stenstugu, Tove







Större skruvmängder förvaras i sina förpackningar i källaren, medan ännu större mängder rostar i snickarboden på landet.


Det finns gott om kökssoffor i familjen och av någon anledning verkar alla väldigt flyttbenägna. Man hittar dem inte alltid där man ställde dem senast utan ofta på nya överraskande platser.


































