Tove föreslog Absolut som veckotema förra veckan. Även om det kan se ut som om jag är lite sen med mitt inlägg kan jag lova er att jag ägnat mig intensivt åt ämnet sedan dess. Det är svårt, nämligen och jag har hakat upp mig på det där med absoluta tal. Jag inser att det är tur att jag inte fick för mig att ägna mig åt matematik som ung (det var snubblande nära!) för då hade jag varit alldeles insnärjd i naturliga tal, rationella tal, reella tal, primtal och talmystik vid det här laget.
Nu nöjer jag mig med de absoluta talen och inser att man kan ha god nytta av dem, till exempel om man förhandlar med banken om ytterligare banklån och i liknande situationer. 
Ett absolut tal säger hur många steg från noll det är på tallinjen. 5 är fem steg från nollan. Minus 5 är också fem steg från nollan, bara åt ett annat håll. ”Absolutbeloppet av 5 och -5 är alltså samma, nämligen 5”, läser jag i någon framställning av talens egenskaper. Så nästa gång det kärvar i låneförhandlingar med banken kanske det kan låta såhär:
”Vi kan tyvärr inte bevilja det här lånet eftersom ni redan har en skuld på tre miljoner kronor”, säger bankmannen.
”Jamen se det i absoluta tal. Då är det ju ingen skuld”, svarar du ”det är ju bara tre miljoner liksom åt andra hållet. Absolutbeloppen minus tre miljoner och plus tre miljoner är samma.” Det kanske funkar!
Här finns de andra veckotemabloggarna: Anna Ankis tankar Jordgubbar och bubbel Livsrummet Pettaskarin Tove Olberg olgakatt Min natur Pensionären på ön





























