I år är det midsommarafton på rätt dag, den 21 juni. Då kan alla fira samtidigt, både de som vägrar att vara med om en flyttbar midsommar och som envist håller fast vid att fira vid sommarsolståndet oavsett veckodag och de som som tycker att det är OK med midsommarafton en fredag i närheten av den 21:a. Eller som i år på rätt dag. De som möjligen kan bli lite besvikna är de som brukar fira både den 21:a och på fredagen.
Och som tröst till alla som brukar tänka att ”nu vänder det, nu går vi mot mörkare tider” kan jag påminna om att man brukar kalla sommarsolståndsdagen för första sommardagen i USA. De ser det som att nu, äntligen, är det full sommar. Och det är det ju. Bara att njuta.
Jag önskar alla en skön och fridfull midsommar. Så här kan det se ut här i Stockholm i natt. 
Uppdatering 22 juni. Det verkar som om den arga akvarellisten är midsommarledig. Men jag fick ett e-postmeddelande från en kompis som visserligen tyckte den här akvarellen var OK, men som undrade hur det var med biltrafiken. Är det vänstertrafik igen, eller är det så att bilarnas avgaser syns som en ljusstråle bakom dem? På den frågan har jag inget vidare bra svar, mer än: ”Eh… tänkte nog inte på det!”













