De sju dödssynderna har motsvarande dygder; matchningen till högmod är ödmjukhet. Och det är vad Olgakatt ger oss lördagsbloggare i uppdrag att skriva om idag. Ödmjukhet, ordet på allas läppar. Begreppet används väldigt ofta nu för tiden. Det finns troligen högst upp på alla medierådgivares lista över de tio viktigaste punkterna: 1. VAR ÖDMJUK.

Direkt efter den mästerliga segermålet mot Kanada i torsdags. Ingen förväntar sig ödmjukhet i det läget. ”Äsch då, det var väl inget märkvärdigt. Rena turen… ”
Allra ödmjukast är man inom fotboll och ishockey, men nyutnämnda chefer i olika branscher känner också stor ödmjukhet.
Inför hockeymatchen mot Kanada (den som Sverige vann i torsdags) säger backen Johan Fransson:
”Självklart ska vi ha respekt och vara ödmjuka inför uppgiften.”
AIK:s tränare Andreas Alm säger om en match: ”Vi måste vara ödmjuka inför uppgiften.”
Liksom Malmö FF:s, Filip Helander inför en annan match: ”Det gäller att vara ödmjuk inför uppgiften”.
Den nyutnämnde tidningschefen, Jörgen Svensson berättar i en intervju: ”Jag känner stor ödmjukhet inför uppdraget.” Precis som kommunikationsföretaget A-Coms nya vd: ”Jag är ödmjuk inför uppgiften.” Och Trelleborgs Combi Transport AB har utmejslat en kvalitetspolicy (med lite hjälp?): ”Vi ska med hög servicegrad och stor ödmjukhet inför uppgiften, vara flexibla och erbjuda helhetslösningar.”
Samt artister, förstås. Vid den svenska omgången av melodifestivalen tidigare i vår bedyrade Danny Saucedo att han kände sig ödmjuk inför uppgiften som programledare
Det funkar inte alltid så bra, tycker jag, när man slår sig för bröstet och utropar att man är ödmjuk. Eller som Martin Luther King lär ha sagt:
”Den som verkligen är ödmjuk vet inte om det själv.”
Den franska filosofen François de La Rochefoucauld var kritisk mot dem som sa sig vara ödmjuka: ”Ödmjukhet är den värsta formen av hyckleri.”
Men ändå är det ju en bra idé, det där med ödmjukhet, när det är äkta vara. Sören Kierkegaard resonerar kring ödmjukhet på ett intressant sätt, tycker jag:
Om jag vill lyckas med att föra en
människa mot ett bestämt mål måste jag
först finna henne där hon är och börja just där.
– – – – – –
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så
beror det på att jag är fåfäng och
högmodig och egentligen vill bli beundrad
av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
därmed måste jag förstå att detta med att
hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa.
Övriga lördagsbloggare finns här: Byfånen Gnuttan Helena Karin på Pettas Livsrummet musikanta Olgakatt, Pysseliten
Uppdatering: Det är svårt att vara ödmjuk…































