Författararkiv: Karin

Vart är vi på väg?

Nytt år, nya okända vägar som väntar. Fast just den här är inte så okänd, det är vägen mellan Avesta och Krylbo och där framme bortom kröken finns Krylbo station där man kan hoppa på tåget till Stockholm. Jag brukar … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Livet, Träning, Tur, vikten | Etiketter , | 10 kommentarer

Från mörker stiga vi mot ljuset…

Nu ljusnar det. Och det passar ju bra på veckans tema, Upplysning, kombinerat med förra veckans Kris. Jag slår ihop dem, för det är ju svårt att hinna med i svängarna så här års! Jag brukar läsa om berättelsen Granen … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Böcker, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 12 kommentarer

Utanför

Veckotemadags, igen! Vad är det med veckorna nuförtiden, går dom inte ovanligt fort? Anki föreslår Utanför som veckans tema och min första tanke var förstås Flickan med svavelstickorna, den sorgligaste av utaförskapsskildringar man kan tänka sig. Skriven av H. C. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 18 kommentarer

Bästa skridskorna, ever…

Någon gång i tioårsåldern (tror jag det var) fick jag ärva brorsans skridskor, ett par gröna bandyrör. Det var lyckat, även om de var många nummer för stora. Det jag åkt på tidigare var svårhanterliga fästa-med-remmar-på-pjäxorna-skenor. Typ som dagens långfärdsskridskor, … Fortsätt läsa

Publicerat i Efterlyst, historia, Livet | Etiketter , , | 9 kommentarer

Rikedom

Hoppsan, jag ligger visst lite efter med veckans tema som är Rikedom. Då får det bli speed-writing, dvs den första tanken som dyker upp i skallen när jag tänker på temat.  Och ser man på, det blev bibliotek! En god … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, Lördagstema | Etiketter , | 17 kommentarer

Kultur?

Det här är en repris från 2011. Jag höll på att missa veckans tema som är Kultur, vad väljer du? men så kom jag på att jag skrivit något om bandy och kultur. Det hittade jag dessvärre inte, men något … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet, Lördagstema | Etiketter , , , | 27 kommentarer

Samtidshistorisk roman, Sundsvall-Stockholm-Paris-Alger

Eva Swedenmark har skrivit en roman om det sena 60-talet, som jag läser med stor igenkäning. Och jag inser att det som är hennes, mina och många generationskamraters ungdomsminnen också är samtidshistoria. Vi var rätt många, vi som kunde gå … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att resa, Böcker, historia | Etiketter , , , | 7 kommentarer

Reseplanering

Om man ska åka tåg är det en bra idé att tänka ut ett par tre hinder på vägen, som man ska beräkna extra tid för. När jag åker från stugan till stan kan det till exempel vara bommarna som … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Livet, otur | Etiketter , , | 11 kommentarer

Närproducerat och ekologiskt

Här har vi lite chokladkolor som är mycket närproducerade, nämligen i köket här hemma. Jag försöker hitta ingredienser som är någorlunda snälla mot naturen, men just när det gäller chokladkola kan det vara lite knepigt. Danisco la ner produktionen av … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Lördagstema, vikten | Etiketter , , | 6 kommentarer

Internationella akvarelldagen idag, den 23 november

Det var den mexikanske konstnären Alfredo Guati Rojo Cárdenas som kom på idén med den internationella akvarelldagen. Han arbetade som assistent åt Diego Rivera som gjorde stora muralmålningar, al fresco. Dvs direkt på den fuktiga ytan på muren. En sådan … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, konst | Etiketter , , | 14 kommentarer