Det drar ihop sig. Snart är det karneval och ett vanligt samtalsämne i Sao Paulo är vart man ska åka. De som tänkt sig stanna kvar i SP möts med bestörtning och beklaganden. Sao Paulo må vara en effektiv affärsstad, men inte kan man väl ha karneval här? Jorå, svarar Time Out in Sao Paulo.

Stan är full av karnevalssugna människor och alla sambaskolor som som är igång inför karnevalen vittnar om ett enormt intresse.
Och så finns det ju en stor Sambódromo här, så nog ska det bli karneval allt!
Sambaskolorna tränar på torsdagskvällarna. Råkar man vara där dras man med, så det är lika bra att lära sig.Man rör fötterna i takt med musiken i små tre-serier: ett, två, tre och så viftar man med rumpan. Det är det svåraste. ”Tänk dig att du knuffar igen en bildörr med höften”, sa dottern, ”ett, två tre (bildörr höger), ett två tre (bildörr vänster).”

Inne i skollokalen kan man boka karnevalsbiljetter, välja vilken grupp man vill tillhöra och också hyra en outfit, om man har lust.
Sambaskola låter ju lite formellt. Förkarneval är väl ett bättre sätt att beskriva det. Hundratals människor ute på gatorna, sambamusik på hög volym. Fördansarna på den stora scenen är riktiga virtuoser, även de allra minsta.
Publiken är en mycket heterogen samling. Alla åldrar, många nationaliteter och framförallt: samba-nybörjare tillsammans med proffs.


















Den nya snabbtågsbana som planerades mellan Rio de Janeiro och Sao Paulo inför fotbolls-VM lär inte bli verklighet på några år ännu. Men om och när den väl blir klar kommer man att kunna resa sträckan på en time och tjugofem minuter, sägs det. 412 km med en maxfart på 360 km/h.













