Författararkiv: Karin

Lite julpyssel, kanske?

Jag var just på väg att skriva ett inlägg om hur jag efter sisådär en femtio år återigen varit med på en konstutställning på skyltsöndagen, men det inlägget kräver mer tid och bilduppladdning, mm än jag hinner med just nu. … Fortsätt läsa

Publicerat i fåglar | Etiketter , | 16 kommentarer

När är vår tid är nu?

Serieslut i måndags för Vår tid är nu, men med en sådan klipphängare som i sista avsnittet måste det ju bli en fortsättning. Troligen nästa höst, utlovar man på SVT. Under tiden har jag fortsatt att försöka få klarhet i … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt, historia | Etiketter , | 10 kommentarer

Här var’e snilleblixtdax!

Jag lyssnade på radions program Språket häromdagen, där en lyssnare frågade varför vi stavar ”ljus” och ”djur” så konstigt. Var kommer det där l:et och d:et ifrån? Svaret är helt enkelt att det uttalades så, förr i tiden, dvs fram … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att skriva, Böcker, Språk | Etiketter | 21 kommentarer

Lite anakronism får man ju tåla, men…

TV-serien ”Vår tid är nu” är ett välkommet inslag på måndagskvällarna. Men just idag kändes det som om serien är inne i en  formsvacka.  Ska man verkligen knö in död, födsel, otrohet, mord och mycket mer i ett enda avsnitt? … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , , | 20 kommentarer

It’s november!

Det finns de som bör starta julförberedelserna i god tid, som till exempel körledare. Det skriver Anna fint om i det här inlägget. Men så finns det andra som kanske kunde hejda sig lite. När det finns saffransbullar i butiken … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet, Slussen | Etiketter , | 11 kommentarer

Nyckeldrama – igen

Jag kanske ska skriva en nyckelroman. Vid det här laget innehåller mitt liv så pass många nyckelhändelser att det skulle räcka till en hel bok. Tillfällen då jag låst mig ute eller inne, eller då jag väckt munterhet på bilverkstaden … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, otur, Tur | Etiketter , | 24 kommentarer

Flyttat – helt och hållet

Hej bloggen, det var länge sen! Jag tänkte att det kanske kunde passa med ett sommarlov. Men nu verkar sommarlovet vara över; bytet från sommartid till vintertid ger kanske en liten vink om det. Sen sist har jag hunnit byta … Fortsätt läsa

Publicerat i bostad, Livet, Slussen | 26 kommentarer

Slussenbygget fortskrider?

Slussenbygget pågår för fullt, men riktigt vad som händer eller om det verkligen går framåt undandrar sig min bedömning. Ibland undrar jag. Den där bron, till exempel, som enligt projektpresentationerna ska se ut så här och liknas vid Golden Gate. … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Efterlyst, otur, Slussen | Etiketter | 10 kommentarer

Oartificiell ointelligens eller mänsklig dumhet

Först fick jag ett meddelande att eftersom jag sagt upp ett telefonabonnemang som tillhört redaktörn när han levde, fanns det ett tillgodohavande som skulle kvittas mot sluträkningen. Det skulle gå ungefär jämnt upp, med några kronor tillgodo. Sedan kom ändå … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 11 kommentarer

Fint!

Så här ser en riktig önskehelg ut för mig: Gärna lite extra lång, dvs helgdag på torsdagen, klämdag på fredagen och så lördag och söndag på det. Och gärna riktigt varmt och skönt, med försommargrönska och ljumma vindar. Regn på … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Trädgård | Etiketter , , , , | 7 kommentarer