Decemberljus

Ibland ser jag mig om här på sidan och tänker att jag borde möblera om. Eller städa i alla fall. Ta bort färggranna höstlöv i sidhuvudet och ersätta med något som passar bättre till årstiden. Som den här decemberbilden från Slussen, i väntan på mera fotovänliga vyer. (Den fick hänga med ett tag men är nu utbytt).

Så här ser det ut mitt på dagen på den del av Slussen som nu är färdig. Notera skylten ”Gångtrafik förbjuden” längst ut till höger! Om man går ska man hålla sig längst ut åt öster, vilket innebär rejäla omvägar om man till exempel ska från Stadsmuseet till Kornhamnstorg.

Jag har svårt att få ihop den här bilden med de lockande arkitektritningarna som visade lekande barn, spelande trubadurer och promenerande par, hand i hand. ”En plats att mötas…” Idag är det snarare en plats man vill komma bort från så snabbt som möjligt. Vi får se om det blir bättre framemot sommaren.

Himlen idag, fotograferad över Skarpnäck

I väntan på det fortsätter jag med mina tusch- och akvarellexperiment.

Idag var det nästan så att vi kunde ha fått se solen för första gången i december. Men bara nästan. Den här sortens ljus – eller brist på ljus – kan man bara använda till en sak: Akvarellinspiration.

Den här akvarellen heter Decemberljus. Om någon vill tolka det som bitter ironi går det bra.

Och så har jag fortsatt med bläckexperimentet. Här är det bläcket Parker Quink igen. Först tecknade jag huset med en vanlig billig Pilotpenna och suddade till linjerna lite med vatten.

Sedan lade jag på det svarta bläcket på torrt papper och föste omkring det med vatten. Där bläcket landade först blev det mörkblått och där det sedan är utspätt går det mer åt gult. Alltid lika spännande att se vad bläcket ska hitta på!

Det här inlägget postades i akvarell, Arkitektur, Att måla, Slussen, Slussens Golden Gate-bro, teknikövning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

38 svar på Decemberljus

  1. Staffan skriver:

    Jag cyklade över Slussen några gånger i somras. Än i dag förstår jag inte hur jag lyckades. Ett fascinerande inferno. Nu är det kanske bara ett stilla virrvarr?

    Vilka oerhörda kontraster du lyckats få fram i understa akvarellen. Det vita huset riktigt ”skriker”. Trodde såna motsatser var omöjliga med vattenfärg. Nu vet jag bättre.

    Får man förresten säga vattenfärg om akvarellfärger, eller utesluts man ur KRO då?

    • Karin skriver:

      Var glad att du överlevde den där Slussencyklingen! Även om cyklister ges mycket (MYCKET) mer utrymme än gående är det ändå för lite och framförallt för krångligt. Jag cyklade för första gången från Skarpnäck in till Skanstull häromdagen och häpnade över planerarnas tilltro till cyklisternas ekvilibrism och tålighet. Begreppet ”umleitung” in extremis: hårnålskurvor, ner under viadukter, upp över onödiga höjder, tvärs över tät trafik … Vi har ett borgarråd (mp) som är cykelfanatiker och hans motto är (troligen) en dålig cykelbana är bättre än ingen cykelbana.

      Nåväl. Watercolour säger engelsmännen och de är ändå etablerade och erkända akvarellister sedan länge, så det går nog bra med vattenfärg. Men frågan är vad man ska kalla tuschlaveringar. Tuschlaveringar, kanske? Och den där skarpa kontrasten har jag ju noga taget inte åstadkommit med akvarellfärger utan med tusch.

      • Staffan skriver:

        Din beskrivning av Ekencyklingens mödor känns igen. Lyckligtvis börjar mardrömmarna av dessa minnen att klinga av…

        Annars blev jag ganska imponerad av lugnare stråk i stan där hela gator blivit cykelleder. Det kan inte vara lätt att anlägga såna i en stad med 800 år på nacken.

      • Karin skriver:

        Jo, Stockholm är egentligen en ganska bra cykelstad, givet förutsättningarna. Men nya Slussen – där man rivit allt och börjat från noll – verkar ogenomtänkt, även för cyklister och ännu mer för bilister och fotgängare. Jag ska testgå, -cykla och -köra lite till innan jag bestämmer mig, men av alla andras omdömen och erfarenheter att döma verkar det inte ha blivit så lyckat.

    • Karin skriver:

      Jag klarar nog solens återkomst (om den alls kommer tillbaka) med glans, så att säga – har laddat med färgstarka bläcksorter och nya flytande akvarellfärger.

      Sjödin är klart värd att kolla på och lyssna till. Ekvilibristiskt!

  2. Brorsdottern skriver:

    Min telefon tror att jag bor på Kungsholmen ( gör jag ju inte, 20 mil fel men varför vara petig) och därför visar den vädret just där och DET SER UT ATT BLI LITE SOL PÅ LÖRDAG! Grattis till er som är i närheten!

    • Karin skriver:

      Då måste jag ju kolla om det ska bli sol i de trakter jag planerar att befinna mig på lördag *hoppas, hoppas* … Jajamän! En blyg liten sol tittar fram bakom ett moln även i södra Dalarna. Hoppas den vågar sig fram hos er också!

  3. Paula skriver:

    Jag är ingen konstnär själv men visst är det väl så att när en målare lyckas fånga ljuset då är han riktigt duktig. Och trots att du är hon och inte han så är du väldigt duktig för det lyckas du med mycket bra. En som också är rätt duktig på det är Lars Lerin. Mängder av andra också förstås, men jag är inte så bevandrad i konstens värld och har inte möjlighet till besök på ateljeer och museer…
    Kul att läsa hur missnöjd du är med Slussenbron när jag samtidigt får mycket beröm för den av andra som bor mitt i stan. Att det blivit så luftigt och mer lättvandrat osv.
    Kanske har ni haft en helt olik bild av hur det kommer att se ut?
    Brukar du måla ljus? Alltså levande ljus, brinnande ljus, adventsljus? Det är nog också en konst…men tänk, en målning med fyra brinnande adventsljus i din header lagom till jul…..

    • Karin skriver:

      Tack Paula! Visst är det så att man ständigt försöker fånga ljuset – och då behövs mörkret. Ljuslågor har jag inte försökt måla än, men det är en lockande tanke. Eller eld överhuvudtaget.

      Slussen ja … Jag är väl Slussennostalgiker och minns en trevlig och livlig plats på 1960-talet innan stadshuset bestämt sig för att låta hela konstruktionen förfalla.Det hade gått att renovera för en bråkdel av vad det kostat nu, säger en del experter. Och i stället för olika möjligheter att ta sig från Södermalm till Gamla stan (på västra sidan om man till exempel skulle till Kornhamnstorg eller Lilla Nygatan och på östra sidan om man skulle till Skeppsbron) finns nu bara den där gigantiska bron över till Skeppsbron. Men det är ju delvis en byggarbetsplats på västra sidan, så det kanske blir bättre i någon avlägsen framtid. Bygget har pågått i sex år nu och mycket återstår.

      • skogsgurra skriver:

        Jag gjorde själv en kalkyl där jag vill minnas att en mildare restaurering skulle komma att (högt räknat) ligga på ungefär tio procent av Stadshusets dåvarande kalkyl. Som senare visade sig vara mycket optimistisk.

        En mild restaurering hade låtit den geniala ”karusellen” vara kvar i stället för att ersättas av ett elände utan existensberättigande. Den minskade bilismen i Stockholm har ytterligare minskat motivationen att våldta centrala staden med detta groteska och otympliga ”dansbaneelände”.

        En väl planerad restaurering hade inte heller behövt leda till att stora delar av staden stängdes av under många år. Jag har haft stora problem vid det fåtal tillfällen (ett) då jag besökt (försökt besöka) Ruskvädersgränd det senaste decenniet. Under tiden har jag kört i London, Paris, NYC och San Fransisco med ett leende på läpparna. Där är det kunnigt folk som bakar.

        Va?
        Jo, så stod det på brödbilarna i Karlskoga: ”KP – bröd som smakar. Det är kunnigt folk som bakar!”

        Jag påminner återigen om vikten att låta skomakaren sköta skorna, bagarn sköta bullarna och inte släppa in politiker i seriös verksamhet. Berlin Brandenburg är en tydlig parallell till guldschabraket.

      • Karin skriver:

        Jag tror att den Londonbaserade arkitekt som ritade nya Slussen inte riktigt lärde känna området. Jag frågade Slussenprojektet vid ett av deras många info-möten hur ofta han brukade komma till Stockholm. De verkade först helt oförstående, men så försökte de lugna mig med att han och hans arkitektfirma fått VÄLDIGT bra underlag. Jag tolkade svaret som att han inte varit där överhuvudtaget …

  4. Härligt med en Stockholmsbild. Har ju familj där som jag inte sett på 1 år nu. Gissa om jag längtar.
    Intressant med tekniken du målar med. Så fint.
    Det sista huset ser lite spöklikt ut.
    Ha det bra!

    • Karin skriver:

      Ja oj, vad svårt att inte kunna resa och träffa de sina som man vill! Jag hade tur som fick hem yngste dottern med familj till Sverige från Brasilien där hon jobbade några år. Även om det är en massa restriktioner och utomhusträffar som gäller så är det i alla fall skönt att ha dem inom räckhåll så att säga.

      Absolut att det är ett spökhus, det där bleka och troligen obebodda!

  5. Karin Eklund skriver:

    Du får alla slags ljus att lysa vackert!
    Vet du! Idag fick vi , Pettasfolket, en försmak av sommaren i en ljuvligt vacker akvarell av någon som heter precis lika som du.
    Tusen tusen tack Karin! Jag var lite fundersam när paketkortet kom till vår postlåda för det stod att det var från Karin Eklund till Karin Eklund, men förstås med olika adresser. De hade skrivit fel i julbrådskan på postens huvudkontor. Nu går vi här omkring och funderar var den ska göra sig bäst . Tusen tack än en gång från oss båda som sänder dig varma kramar. Tur att man kan kramas så här i alla fall <3

    • Karin skriver:

      Jag tycker att julkort kan få vara lite somriga så att man blir påmind om att det ljusnar.

      Inte så konstigt om de blandar ihop våra namn, som är så snarlika. Kul att det kom fram i alla fall – jag har inte så stort förtroende för Postnord, som har slarvat bort ganska många försändelser för mig.

      Kram tillbaks <3

  6. skogsgurra skriver:

    Borde ha kommit med den här länken tidigare:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Papperskromatografi

    Användbar teknik när man analyserar olika blandningar och smetar. Lite fascinerande teknik som det finns mycket mer att läsa om. Pysslade lite med det sommaren 1958.

    • Karin skriver:

      Intressant! Det är ju lite sådär som bläcket beter sig (eller mutatis mutandis lägger jag till för säkerhets skull) när det får fara fram på pappret, mer eller mindre snabbt.

      Apropå pappersbranschen: det fanns ett pappersbruk som gjorde ett mirakulöst bra och mycket prisvärt akvarellpapper, men som sedan köptes upp av någon konkurrent och just det pappret försvann. Fontenay, hette det. Sen fanns ett Canson Fontenay i block, som inte heller går att köpa längre. I alla fall inte det dubbelsidiga med GT på ena sidan och GF på andra. Tänk om det kunde finnas några lastpallar bortglömt akvarellpapper av den sorten någonstans?

  7. skogsgurra skriver:

    Göteborgs Tidningen och Göteborgs Fartygsunderrättelser i samdistribution?

    Kanske skulle löna sig att ringa runt till gamla nedläggningshotade bokhandlare? Eller besöka dem? Deras lager har oväntade pärlor om man tar sig fram genom dammlagren. Jag lade grunden till min samling av räknestickor och utensilier för teknisk ritning på det sättet.

    • Karin skriver:

      Du kan kanske också kan fråga runt nästa gång när du turnerar i pappersärenden?

      • skogsgurra skriver:

        Det ser ut att dröja. Du har förstås kollat de här:

        I B Wahlstrom Olofsgatan 10
        Kreatima / Fine Arts Kungsgatan 58
        Matton / Fine Arts Luntmakargatan 66

      • Karin skriver:

        Jo, samt även Jordi på Götgatan, Konstnärernas Centralköp på Mosebacke, Zinkvitt i Uppsala och den i övrigt mycket välsorterade butiken Wester i Jönköping. Jag tror att de som gillade pappret har dammsugit alla kända adresser, så det enda vore om … ja vad? Kanske om man behöver tömma en lagerlokal i Fontenay-trakten och hittar några kubikmeter akvarellpapper.

  8. Tittar in igen för att önska dig en GOD JUL!

  9. En tant skriver:

    Hej, ramlade in här pga lottens adventskalender idag. Helt fantastiska målningar du gör. Re papperet hittade jag ett antal ställen på nätet som har, dock i Nya Zealand och Dubai som bara skickar inrikes. Men kanske går ändå? Allt är så globalt nuförtin.

    • Karin skriver:

      Nejmen hej, vad kul att du hittade hit! Tack för snäll akvarellkommentar! Och för pappersletandet – fantastiskt att du hittade det. Jag har inte tänkt på att söka så vitt och brett, men nu ska jag inleda förhandlingar med främmande makt.

      • En tant skriver:

        Ser nu att vd för Jordi är Annika, be att få prata med henne, det hon inte kan om konstnärsmaterial är inte värt etc plus kontaktnät (jag har jobbat på Beckers, hon var på konstnärsfärger då, typ 1989). Hon kan säkert skaka fram från mer närliggande ställen – Tyskland, England, Frankrike. Eller rentav beställa hem spec till dig?
        Annars får jag be min kusin i Espanja, han är konstnär och Valencia måste för tusan ha papir/Eva

      • Karin skriver:

        Men så bra! Jordi är en favoritbutik och jag ska höra med dem. Funkar inte det står hoppet till kusinen i Spanien. Spännande! Det måste vi berätta för Lotten för hon gillar verkligen när hennes blogg fungerar för sambandscentral och bidrar till lösningen av de mest oväntade problem!

        • En tant skriver:

          Lägg en kommentar, vettja, så blir Lotten glad. Kalendern var ej enkel idag för fru väderstreck kan det väl inte vara? Lr den långe mannen med den glada, soliga gravstenen? Har fö en munblåst glasvas med reaktorn ingraverad som delades ut när Oskarshamn 3 invigdes.

        • Karin skriver:

          Ja, men det får nog bli i facitbåset, för annars kanske det kan uppfattas som en förvirrande ledtråd!

          Väderstrecksdamen är det nog inte och inte hennes partikollega heller. Kanske en lång drasut som delade deras antipati mot myror (eller nåt).
          (Om någon undrar vad detta handlar om, kan jag rekommendera ett besök hos Den skrattande språkpolisen, där det pågår en rolig och lärorik adventskalendergissningstävling.)

  10. Slussen är verkligen inte så kul att gå förbi, man får hoppas det blir bättre när det är klart.

    Läckra akvareller du gör :)

    • Karin skriver:

      Ja, det har varit ett långdraget elände och än är det inte över på långa vägar. Riktigt vad som ska ske med den västra sidan verkar man inte veta idag.

      Tack!

  11. Annette skriver:

    Fantastiskt vackert när huset blir upplyst som på den sista avslutande bilden i inlägget. Några sådana dagar har det varit, men verkligen inte många hittills i vinter. Inser att jag saknar att flanera runt i Stockholm när jag ser dina Slussenbilder. Jag vet att många velat bevara Slussen, själv har jag alltid tyckt att den är hemsk. Och under bygget är det inte bättre. Men när jag gick där senast var det skyltar uppsatta som var rätt så roliga, minns inte just nu vad det stod på dem, men de var författade med ironi över själva bygget.

    • Karin skriver:

      Tack Anette! Ja, det har varit sparsamt med ljus de senaste månaderna, men nu ska det väl snart bli bättre.

      Jag tror du är för ung för att minnas Slussen när det var som bäst! Innan man i Stadshuset bestämde sig för att låta det förfalla bortom räddning. Då var det en livlig plats och de två praktiska ångarna mot Skeppsbron och Munkbron hade småbutiker och en gång i tiden till och med en NK-filial och biograf! Jag såg de där skyltarna också och kunde inte låta bli att småle lite. ”Bygget snart klart … eller snart-ish … ” till exempel:)

Kommentarer är stängda.